Thread: Verkiezingen
View Single Post
Old 17-06-2004, 00:09
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

ik zal mijn visie als student Pol wetenschappen is uit de doeken doen.

1) Oneliner heeft een paar goede opmerkingen in huis -> jij ging toch Pol & Soc studeren. Op de goede weg allesinds.

2)
Quote:
Originally posted by airco

Nog 1 ding .... Scheiding der machten ...
De vraag is in hoeverre die scheiding nog bestaat in België. Als dhr. Leman van het centrum voor Gelijke Kansen en Rascismebestrijding (als overheidsinstelling toch nauw betrokken bij de regering) nadat reeds 2 rechters niet wouden meespelen in dit politieke Proces zegt ....
En nu gaan we zorgen dat er ergens een rechter zit die deze veroordeling wel uitspreekt ....
Dan ben ik ervan overtuigd dat hier sprake is van beïnvloeding.

Begrijp me niet verkeerd ... Racisme mag geenszins ....
Maar anderzijds moeten problemen die verbonden zijn aan immigratie ook bespreekbaar blijven. Zonder hiervoor direct als rascist uitgescholden te worden.
De grens tussen politiek & Magistratuur is inderdaad aan het vervagen. Een proces dat eigenlijk nog vrij nieuw is in onze politiek. maar een zorgwekkende evolutie vooral omwille van het legitimatieprobleem. Of er echt sprake is van beinvloeding zo ver zou ik het echter niet willen trekken. De rechterlijke macht werkt nog altijd autonoom maar wordt gewoon een autonome speler op het politieke veld.

Het blok zelf dan. Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk dat er opnieuw een stijging is van het Blok. Er is een voedingsbodem van onzekerheden. Eminent socioloog Luc Huyse (KUL) spreekt in dit verband over het verschuiven/vervagen van de grenzen. De grenzen vervagen dit is voor jongere in de maatschappij goed maar voor oudere / meer mensen die in de rand van de maatschappij leven slecht en dus blok stemmen... Wat mij eigenlijk verwonderd is dat vele niet weten waarom ze Blok stemmen...
Ideologische motieven/Rationele Keuze/... ik geloof niet dat dat speelt... ik denk dus niet dat echt vandaag nog mensen stemmen omwille van het eventuele nationalistische/extremistische gedachtengoed.

Vraag blijf nog wel of het blok een racistische partij is. Enkele jaren geleden is er hierover een intressante publicatie verschenen. Vermeende Extreem rechtste partijen werken met een front-stage / back stage strategie. Front stage -> is het pragmatisch naar buiten komen in de media, mediagenieke figuren aanspreken om op de lijst te staan... Dus meer gematigd naar het brede publiek.
Backstage wil dan zeggen, dat ondanks de gematigde houding naar buiten toe er achter de schermen het vuur van WO II nog wordt doorgegeven door harde ideologische / racistische ideeen !

Deze benadering ging tot voor een paar jaar geleden nog op maar geleidelijk aan moet ook het Blok meer ideologische water in de wijn doen dus denk ik niet dat die motieven nog sterk spelen. Het arrest over het Blok gaat terug op publicaties van eind jaren 90 en vroeger... sedert een paar jaar is er dan ook wel wat veranderd, we shall see ...

Wat wel fout is in mijn ogen is dat het blok de onzekerheden gebruikt om opgang te maken. Ik leg de nadruk op "gebruik maken van " En dat is essentieel fout.
Dus Het blok monddood maken of een cordon is niet de oplossing de voedingsbodem van angst en onzekerheden moet worden aangepakt. Het cordon is diensbaar maar niet best niet te veel heil van verwachten.

Geert Bourgeois sprak al van het afschaffen van de stemplicht om eventueel het Vl Blok terugtedringen en dat is voorwaar een van de meest zielige / zorgwekkende uitspraken die ik gehoord heb sedert dat ik aandachtig de politiek volg. Ik vraag me echt ronduit wie het meest democratisch is Bourgeois / NVA of het Blok. Meer en meer begin ik ervan overtuigd te geraken dat NVA een even gevaarlijke kracht is in onze politiek. Bart De Wever is ook al zo'n driftkikker... Stellen dat blokkiezers minder gemotiveerd zijn om te stemmen is al lang niet meer het geval en die redenering van Bourgeois/ en enkele andere CD&V ers is fout. Het tegendeel is meer waar.
Afschaffen van de stemplicht (in tijden waar in sommige landen maar 30 % vd mensen gaat stemmen is echt schandelijk) Bush is in 2000 ook maar verkozen met 24 % van de stemmen. Door de stemplicht af te schaffen discrimineer je pas echt mensen....

NVA met hun nationalistisch gedachtengoed, ik weet echt niet wat ik daar van moet denken, Hun programma is allesinds nog vager dan dat van het Blok. NVA wil de communautaire kwestie hard spelen en stuurt aan op een onafhankelijk Vlaanderen. Volgens mij gaat CD&V nog het zwaar te verduren krijgen met de NVA.

Of er een coalitie Blok - CD&V komt ik zou er niet op rekenen temeer omdat Y. Leterme én de gehele CD&V partijtop marionetten zijn van ACV en voor hun is dat zeker niet bespreekbaar...

Het wordt een hete politieke zomer zeker als ook nog Verhofstadt (en laten we hopen) als voorzitter van De EC wordt aangewezen...

***Voor diegene die geintresseerd zijn in het Arrest eens door te lezen, ik heb het volledige document. PM dan maar...
Reply With Quote