Quote:
Originally posted by JPMontoya
De grens tussen politiek & Magistratuur is inderdaad aan het vervagen. Een proces dat eigenlijk nog vrij nieuw is in onze politiek. maar een zorgwekkende evolutie vooral omwille van het legitimatieprobleem. Of er echt sprake is van beinvloeding zo ver zou ik het echter niet willen trekken. De rechterlijke macht werkt nog altijd autonoom maar wordt gewoon een autonome speler op het politieke veld.
|
Dit klopt niet; de scheiding der machten is reeds herhaaldelijk in het gedrang gekomen in onze vaderlandse geschiedenis. Denken we maar aan de processen net na WO II of de houding van het gerecht tegenover Vlaamse of Arbeidersbeweging in de 19de eeuw.
Quote:
[i] Het blok zelf dan. Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk dat er opnieuw een stijging is van het Blok. Er is een voedingsbodem van onzekerheden. Eminent socioloog Luc Huyse (KUL) spreekt in dit verband over het verschuiven/vervagen van de grenzen. De grenzen vervagen dit is voor jongere in de maatschappij goed maar voor oudere / meer mensen die in de rand van de maatschappij leven slecht en dus blok stemmen... Wat mij eigenlijk verwonderd is dat vele niet weten waarom ze Blok stemmen...
Ideologische motieven/Rationele Keuze/... ik geloof niet dat dat speelt... ik denk dus niet dat echt vandaag nog mensen stemmen omwille van het eventuele nationalistische/extremistische gedachtengoed. [/B]
|
Kan je dit cijfermatig hard maken? Mij lijkt dit onwaarschijnlijk, er is nog steeds een goede kern van hard core Vlamingen en extremisten.
Quote:
[i]Geert Bourgeois sprak al van het afschaffen van de stemplicht om eventueel het Vl Blok terugtedringen en dat is voorwaar een van de meest zielige / zorgwekkende uitspraken die ik gehoord heb sedert dat ik aandachtig de politiek volg. Ik vraag me echt ronduit wie het meest democratisch is Bourgeois / NVA of het Blok. Meer en meer begin ik ervan overtuigd te geraken dat NVA een even gevaarlijke kracht is in onze politiek. Bart De Wever is ook al zo'n driftkikker... Stellen dat blokkiezers minder gemotiveerd zijn om te stemmen is al lang niet meer het geval en die redenering van Bourgeois/ en enkele andere CD&V ers is fout. Het tegendeel is meer waar.
Afschaffen van de stemplicht (in tijden waar in sommige landen maar 30 % vd mensen gaat stemmen is echt schandelijk) Bush is in 2000 ook maar verkozen met 24 % van de stemmen. Door de stemplicht af te schaffen discrimineer je pas echt mensen....[/B]
|
maar we zijn wel, samen met Griekenland als ik me niet vergis het enige democratische land waar mensen moeten stemmen... Dit is toch wel stof tot nadenken.