We keken allemaal enorm uit naar de prestaties van onze langverwachte nieuwe motor - Louisette reed de eerste rondjes om de nieuwe remschijven en blokken te roderen en de banden op te warmen.
Daarna was het de beurt aan onze "viking" Anders Tangen en een echt goede chrono kwam er niet uit.... bovendien hadden we een olietemperatuur van maar liefst 146 °...niet gezond voor een motor !
Toen ik het stuur nam kwam ik niet verder dan een schamele rondetijd van 1'59"!, gelukkig was de tuner voor deze ingebruiksname van de nieuwe motor aanwezig met het nodige programmeermateriaal (laptop enz...) en ging de rest van de voor ons te korte training op in programmatie van de sturingsdoos.- Dus enkele rondjes rijden en herprogrammeren in bepaalde toerentallen enz..., uiteindelijk kon ik een 3 seconden afpingelen en een 1'56" behalen goed voor een schamele 28 ste. plaats op 38 deelnemers, toen was de training voorbij en voor ons was dit uurtje véél te kort.
We hadden ook te kampen met een te hoge olietemperatuur, en de oliekoeler werd extra verplaatst naar een betere luchtdoorstroming, extra gaten werden ook gemaakt. - Ironisch genoeg...de geluidsproblemen zijn totaal verleden tijd nl. hoogste gemeten waarde was slechts 89 db, begrijpe wie kan....wij zeker niet, we zijn zowat de stilsten geworden van gans het deelnemersveld, dit probleem is alvast van de baan !!!!
De start van de wedstrijd werd genomen door Anders, hij maakte tijdens zijn shift een kop-staart met lichte schade op het achterspatbord, hij draaide ook de beste rondetijd binnen ons team van 1'54", na zijn shift stonden we op plaats 25 en 7 de in de klasse, de olietemperatuur ?, die was gezakt naar 125 à 130°, toen mocht ik m'n shift afwerken van 1 uur 20, de motor was gewiliger dan tijdens de training maar had een duidelijk gebrek aan koppel op lagere toerentallen.
1 warm moment toen een andere tragere deelnemer me niet opmerkte bij het voorbijrijden en me zowaar de pitmuur ging induwen, mijn keuze was vlug gemaakt tussen die muur of die wagen en ik gaf hem een zijdelings tikje om hem duidelijk te maken dat ik er ook nog was, bij dit avontuur was m'n linkerspiegel ingeklapt en was het voor de helft blind rijden...
De olietemperatuur zakte nog tot 115 ° en bleef daar in de buurt hangen, mijn inziens was de motor nog aan het inlopen en waren de interne wrijvingen de oorzaak van de te hoge olietemperatuur.
Ik gaf de wagen na m'n shift over aan onze "vliegende dame" Louisette op een inmiddels 21 ste algemene plaats en een 5 de plaats in de klasse 4.
We kregen radiobericht van haar dat ze dacht een leeglopende achterband te hebben en dat de wagen niet stabiel meer was, we haalden haar binnen en legden meteen 4 andere gebruikte banden op de wagen en meteen waren haar rondetijden op 1 seconde na gelijk aan de onze, natuurlijk verloren we enkele plaatsen bij deze bandenwissel ...maar beter dit dan een ongeval dachten we.
Op exact 15 minuten van het einde zagen we de wagen in het gras ter hoogte van de kanaalbocht, exit race.- kleine anekdote van vrouwelijke durf: ze weigerde haar transponder af te geven omdat we nog recht hadden op een klassement, bravo Louisette voor "uw mannetje te staan" , zodoende kwam onze wagen nog terecht in het "gesloten wagenpark" en dit op een 7 de plaats in de klasse en 27 algemeen, beter dit dan niks...
Het defect aan de wagen ? wat was het zult u zich afvragen ?, awel ...héél simpel, een afgebroken vliegwiel aan de bouten, of....een gebroken krukas !
Wij kunnen terug (morgen maandag 16/08) de motor uithalen..., de tuner eens goed wakker schudden en vragen of het paarden of ezels waren welke in de motor zaten en van vooraf aan herbeginnen (na mogelijke herstelling..) met ellenlange programmaties en rollenbanktesten, in elk geval waren we blij met de aanwezigheid van de tuner, hij begrijpt nu dat het zo niet verder kan....
Een uitgebreid verslag volgt binnen een 8 tal dagen op onze site met terug een massa aan foto's (ook van andere deelnemers uiteraard) en videomateriaal : zie
www.garden-machinery.com
LUC - GM RACING