Quote:
Originally posted by camso belgium
Naar mijn mening is er iets fundamenteels fout met het circuitracen in Europa. Aankomene talenten wordt eerst aangeleerd hoe men iemand moet verhinderen voorbij te gaan. Daardoor wordt de ideale race lijn een variabel gegeven. Deze ligt de ene keer links van de baan; dan in het midden en een volgende keer rechts; alles in functie van de dichtsbij zijnde volger. Soms heeft de ideale lijn zelfs een zig-zag vorm. Defensief racen heet het dan. Wanneer er hiertegen streng wordt opgetreden, dan zullen we opnieuw interessante circuit-races zien in plaats van treintje rijden.
Het is mij opgevallen dat tijdens de Nascar races op Watkins Glenn (één van de 2 "road courses" waarop in Nascar wordt gereden) voorbijsteken schering en inslag is. Maar daar heb ik niemand de deur zien dicht gooien of van de ideale lijn afwijken om de tegenstrever te verhinderen voorbij te gaan. Ongetwijfeld een kwestie van race-kultuur, mentaliteit en respect.
|
Bij circuitracen is het normaal dat je je positie verdedigt. Dat moet je op een ovaal niet proberen, want dan verlies je gegarandeerd. En ja, soms gaan de piloten daar ver in, terwijl de regels het niet toelaten en de organisatoren niet ingrijpen.
T feit dat NASCAR constant rechtdoor rijdt, zorgt ervoor dat de piloten niet gewend zijn om van de lijn af te wijken om een positie rap in te dekken en dat levert, als ze dan naar een Glenn gaan, dat er makkelijk ingehaald wordt.
Persoonlijk vind ik de NASCAR races op Watkins Glenn de beste die er zijn. Daar kan ik naar blijven kijken.