Quote:
Originally posted by Dirtdevil
Beste Jo,
Ik vrees dat je hier een beetje mis zit. Om rally(sprint) te rijden heb je minstens een B-vergunning nodig. B wilt zeggen, een vergunning voor een wagen met een max cilinderinhoud van 1600 cc.
Wil je met een wagen met een hogere cilinderinhoud rijden, dan heb je een A3 vergunning nodig. Deze kan je bekomen door 3 uitslagen voor te leggen met een B-vergunning oftewel door een rally attest te behalen bij bv Promove. Als beginnend piloot moet je om je B-vergunning te krijgen sinds vorig jaar ook een rally attest kunnen voorleggen.
Zie VAS boekje hoofdstuk 4 algemene voorschriften.
greetz
|
Deze laatste uitleg is bijna volledig.
Het is zo dat wanneer je voor het eerst wil starten in een Rally/Rallysprint je over een B-vergunning moet beschikken.
Je dient dan rekening te houden met volgende voorwaarden.
- Minimum 18 jaar zijn en als piloot een rijbewijs bezitten. (als co-piloot is een rijbewijs niet noodzakelijk)
- Slagen in een rallyexamen dat je kan afleggen bij Jesco, VOC-Brugge of Promove.
Je moet je dan aansluiten bij een renstal (bv. RT Titianic, Duindistel, Bokkenrijders, Atlantic, enz...)
Zij bezorgen je de nodige formulieren. Geel aanvraagformulier voor je vergunning en een wit papiertje dat je moet laten invullen door een erkende VAS-dokter.
Samen met een pasfoto kan je dan je B-vergunning aanvragen.
Een B-vergunning kost 60 euro.
Met deze vergunning kan je deelnemen met een wagen waarvan de cilinderinhoud maximum 1600 cc bedraagt.
Wanneer je 3 officiële uitslagen kan voorleggen, als piloot of co-piloot, kan je een A3-vergunning bekomen, wat je toelaat te starten met een wagen waarvan de cilinderinhoud groter dan 1600 cc is.
Een A3-vergunning kost 70 euro.
De volledige uitleg voor het bekomen van een VAS-vergunning kan je terugvinden op mijn site:
www.vlaamseautosport.tk