Hoeveel kost een seizoen TC. Hoeveel kost een seizoen F1?
Ik kan jullie uit ervaring het volgende zeggen:
Via diverse kanalen hebben wij verschillende aanbiedingen gekregen om een wagen in te zetten in TC. Veel hangt natuurlijk af van het feit of je bij een team zit met amateurs of dat het een bedrijf is die wagens aankoopt, klaarmaakt en verhuurd. Geen van beiden geven garantie op succes. Het grote verschil bestaat er echter wel in dat in het tweede geval er een pak uurloon mee in de running cost zit. Verder is er ook het probleem van de verzekering of wat bij eventuele schade.
Incshrijvingsgeld, benzine, banden, remblokken zal op enkele euro's na bij alle teams hetzelfde zijn. Laat ons uitgaan van het feit dat je per wagen voor een 4 uurs wedstrijd + een uur trainingen en chrono's toch 6 banden nodig hebt. Alles maar minder is gaat ten kosten van slechte tijdenen, alles wat meer is volgens mijn mening niet nodig. Remblokken, elke wedstrijd nieuw voor en achter. Dan zijn er nog de andere kosten, maar die heb je niet altijd zelf in de hand. Een cardan die stuk gaat, een benzinepomp die de geest laat, een voorruit die vervangen dient te worden, een zetel die vervangen dient te worden omdat zijn homologatie vervalt, enz...
Om eerlijk te zijn is de runningcost van een Renault Clio 2.0 voor een gans seizoen TC om en bij de 20.000 euro. Reken daar uw inschrijvingsgeld bij, zo een 3500 euro, 5000 euro afschrijving wagen dan kom je op 28.500 euro. Maar, dan komt het. Wat met het risico? Wel, wij hebben dat als volgt opgelost. Wij rekenen 5000 euro schade aan de wagen per jaar. Dit dient door de piloten betaald te worden (elk 2500 euro). Zijn er door de loop van het jaar ongelukken dan zijn de piloten ingedekt door die 5000 euro. Gebeurd er niets dan hebben wij als team 5000 euro extra. Het grote voordeel van het rijden met een Clio zijn de prijzen voor grote stukken indien veel schade. Een nieuwe kas kost 1500 euro, een vervangmotor ook 1500 euro. Ook al gaat het dus eens mis, je bent altijd ingedekt. Rijden ze hem 2 maal per jaar plat dan hebben we een probleem, maar dat moet je er als team dan maar bijnemen.
Bij ons komt het dus als volgt: 33.500 euro - te delen door de 2 piloten ALL INN. Ik weet het, het kan nog iets goedkoper maar dan dien je wel over een waterdicht contract te beschikken met teams over wat als het misgaat. Ik kan jullie niet genoeg op het hart drukken, maak zeer goede afspraken, elk jaar krijgen mensen met elkaar ruzie over zaken die niet genoeg afgesproken waren en waarbij centen altijd de oorzaak zijn. Een verwittigd man is er 3 waard.
Mvg
Dries
|