View Single Post
Old 03-01-2002, 20:34
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Mario
Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.

Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake.

Die prestatie van Fangio blijft duizelingwekkend, of dat nu met een hedendaagse Jordan of een toenmalige Maserati werd gepresteerd.
ok de prestatie van de rijders telt,

maar daar is in de loop der jaren ook al superveel aan verandert he!!

Tegenwoordig verwacht men van de rijders een superconditie om te kunnen weerstaan aan de G-krachten (fitness) bij het remmen en in bochten. Maar bovenal een grondige kennis van elektronische systemen om de wagen grondig te kunnen afstellen.

<==>

Vroeger was de primaire factor durf, wie meer durfde (later remmen, oa) presteerde meer, en won duels.

----------------------------

Zonder de ene rijder boven de andere te waarderen, is het een vaststeling dat races tegenwoordig niet meer gewonnen worden door gedurfde rem-manoeuvers. Maar door kennis van ingewikkelde electronische systemen.

Ik ga hier niet beginnen over welke kunst van de 2 nu de grootste prestatie is, maar dat ze niet echt te vergelijken zijn leek me nochtans wel duidelijk.

De kans dat Schumacher de eerste ronde kan voltooïen in en auto van Fangio schat ik op niet meer dan 50 %. En Fangio in een tegenwoordige F1 zou hoogstwaarschijnlijk zelfs door Tarso Marques verslagen worden. Dat is wat ik bedoel niet te vergelijken.

airco