View Single Post
Old 27-05-2005, 00:01
Witte Witte is offline
De Paddock Rookie

Ik vind wel dat boetes (in het algemeen) van het inkomen zouden moeten afhangen > systeem Finland.

Voor iemand die 1.000 euro per maand verdient is een boete van 100 euro een grote hap uit zijn budget. Waarschijnlijk denkt die persoon eens 2 keer na voordat hij weer te snel gaat rijden.
Daarentegen, voor iemand die 10.000 euro per maand verdient is een boete van 100 euro een peulschil. Het enige lastige daaraan is dat hij tegen zijn secretaresse moet zeggen dat ze een extra rekening dient te betalen.
De volgende keer dat hij de baan opkomt gebeurt net hetzelfde. Als je het mij vraagt geef je aan deze mensen een licence to kill.
Dit is zeker geen waterdicht systeem, maar wel eerlijker en doeltreffender voor iedereen vind ik.

Als het dan toch volgens het principe "iedereen gelijk voor de wet" zou moeten gebeuren, dan zouden ze tegen alle overtreders kunnen zeggen : daar is een lokaal (volgeplakt met foto's van verkeersslachtoffers). Zet u daar maar voor een dag (zonder laptop of gsm natuurlijk). Een dagje verveling is voor iedereen even erg. Maar ja waar zouden ze dan de verkeersboetes mee moeten compenseren, we hebben nu al een negatieve balans.

Wat de snelheidsbeperkingen zelf betreft : die vind ik inderdaad soms nogal ongelukkig gekozen. Borden die volgens weersomstandigheden, drukte, ... de maximum snelheid binnen bepaalde grenzen automatisch aanpassen moet toch kunnen zeker (dan heb ik het om te beginnen over de snelwegen). Ze kunnen al wel toestellen laten bollen en graven op Mars.
Reply With Quote