Onder het motto beter laat dan nooit, hier eindelijk een verslagje van onze capriolen tijdens de 25uren vw fun cup
Persverslag 25uren VW Fun Cup Perdieus Motorsport
Zoals ieder jaar vormen de 25uren van Spa-Francorchamps VW Fun Cup het hoogtepunt van het autosportjaar voor Perdieus Motorsport. Deze keer werden een aantal nieuwe piloten aangetrokken om het traditionele kwartet van de familie Perdieus te versterken.
Rijdersbezetting
De rode Mexx-girls éénzitter nummer 32 van Marc en Anneke Perdieus, werd aangevuld met een pak ervaring en snelheid. De bekendste versterking was ongetwijfeld Nico Verdonck (ex F3000-Mini Challenge-F3). Dit 19-jarige Ukkelse talent nam in april nog deel met de biplace van Perdieus, maar voor deze 25uren opteerde hij voor het éénzitter-geweld. Naast Nico vervoegden nog drie snelle en ervaren kerels het team: Dries Heyman (Belcar-TC), Joost Vollebergh (Belcar) en Tom Cloet (Belcar-BTCS). Deze zeskoppige bemanning beoogde een top 15 plaats op het deelnemersveld van 132 fun cups.
De biplace 332, voor de gelegenheid in een nieuw kleurtje gestoken, werd voorzien van een vierkoppige bemanning. Maarten en Pieter Perdieus kregen versterking van Raf Bleeckx (Fun Cup) en Ward Sluys (Belcar-BTCS). De ambitie voor dit team was duidelijk: passagiers amuseren en de eindzege in de biplace klasse!
Kwalificaties
De kwalificaties, gevolgd door vrije trainingen, vormden voor de nieuwe piloten de gelegenheid om de wagen te leren kennen. Nico Verdonck werd gelanceerd om een mooie tijd op de tabellen te zetten. Samen met Maarten op de biplace vertrok hij met het mes tussen de tanden. Na wat duw- en samenwerken klokte Nico een 3’12’’512, goed voor de 30ste startplaats. De biplace tikte af op 3’12’’544, een tweede tijd op 1 duizendste van de pole, die was gerealiseerd door Stephane Lemeret. Door het drukke verkeer werd iedere snelle ronde een beetje vertraagd, wat liet uitschijnen dat het nog rapper kon, en dat is alleen maar bemoedigend. Alle piloten vonden hun draai in de fun cups en draaiden snelle en constante tijden. Enige bezorgdheid echter rees in het team toen de toerenteller van de 32 werd nagekeken. Er werd zwaar over de toeren gegaan en het was maar de vraag of de motor het 25 uren zou volhouden. Mechaniekers van Dubois deden een check-up van de motor, maar ze vonden op het eerste zicht geen beschadigde zuigers of kleppen. 100% zekerheid konden zij echter niet bieden voor de race. Op hoop van zegen dus.
Verhaal van éénzitter 32
Nico Verdonck nam als speerpunt de start op deze wagen. Vertrokken vanop de 30ste plaats, bracht hij de wagen na een uur binnen op de 13de positie. Dries Heyman, die de volgende morgen te Zolder in zijn clio Touring Cup moest rijden, nam de 2de stint voor zijn rekening. Dries zou een groot deel van het begin van de race voor zijn rekening nemen om de volgende morgen fit in Zolder te kunnen staan. Hij nam ook het begin van de nacht op zich en draaide mooie tijden, top 10 waardig. Ook Joost en Anneke draaiden vlot hun rondjes op het prachtige Ardense asfalt en de wagen schommelde tussen de 20ste en 30ste positie bij het vallen van de nacht. Marc zou eerst een stint rijden op de biplace, waarna hij tegen de vroege ochtend een dubbele relais op de 32 zou afmalen. Voor Tom Cloet geldde deze 25uren vooral als voorbereiding op de komende 24uren van Francorchamps. Hij wilde nachtervaring opdoen, alvorens eind juli op een Porsche 996 van Pino, tegen hogere snelheden de Ardense nacht te doorploeteren. Alles verliep naar wens en nummer 32 vestigde zich rond de 16stek op zondagmiddag. Joost en Nico zouden de laatste twee stints voor zich nemen. Joost raakte echter een tragere deelnemer bij het insturen van Combes, waardoor de voorspoiler gekneld raakte onder de auto en er een extra pitstop gemaakt moest worden. Na een aantal ronden kwam Joost echter niet meer voorbij en werd hij binnengesleept. Er kon geen hulp meer baten voor de motor die zonder water was komen te staan. Twee uur voor het einde van deze 25uren race werd de handdoek geworpen in het éénzitterkamp.
Verhaal van biplace 332
Maarten nam de start vanuit de pitlane, net zoals alle andere biplaces. Delahaye Racing mocht echter niet vertrekken omdat de copiloot geen handschoenen aan had. Daardoor kon Maarten als eerste wegspurten vanuit de Source nadat de hele meute éénzitters de start had genomen. Bovenop de Raidillon waren er reeds enkele schermutselingen gebeurd, waardoor Maarten gas moest lossen om niet in overtreding te raken met de gele vlaggen. De andere biplace wagens reden echter vol gas voorbij waardoor Maarten slechts als 6de biplace na ronde 1 doorkwam. Geen nood, de race duurde nog 25uren. De biplace schommelde afhankelijk van de pitstops tussen de 2de en 4de plaats. Na 9u racen, bevond de wagen zich constant op een 3de stek. Een extra aanpassing in het reglement van de tweezitters voorzag dat ze minstens 40 stops moesten maken. Zo konden er voldoende passagiers worden meegenomen. Ook werd het toegelaten om passagiers tijdens de nacht mee te nemen, hetgeen door de RACB bij aanvang van het seizoen was verboden. Na een vlot begin en constante nacht reed de biplace op een aantal ronden van de leider op een 3de plaats rond zondagochtend. De vierde had reeds meer dan 15 ronden achterstand opgelopen. Op zondagmiddag werd een scheur in de beschermhoes van de cardanas vastgesteld en om alle risicote vermijden werd besloten deze te vervangen. De voorsprong op de vierde in het klassement was immers groot genoeg. Een 1ste of 2de plaats werd niet meer mogelijk en zo eindigde het viertal Pieter, Maarten, Raf en Ward op een mooie 3de plaats in de klasse. Spijtig dat een aantal teams zeer weinig copiloten hebben meegenomen. Misschien moet men dit in de toekomst wel verplichten om de competitie gelijker te maken. Zonder copiloot kan er tot 4 seconden sneller gereden worden. Dat de Perdieus biplace tot de snelste behoort, bewijst de snelste biplace-rondetijd die Maarten zondagmorgen liet optekenen met 3’12’596 (evenwel zonder passagier). Voorts zijn de lessen die Perdieus Motorsport geleerd heeft uit deze 25uren om zich meer toe te leggen op race-strategieën, omdat er soms iets té vroeg werd getankt en de relais’ dus beter gespreid zouden kunnen worden.
Perdieus Motorsport
foto's komen snel op onze website:
www.perdieus.com/motorsport