Het kan wel zijn dat een contract van 4 jaar niet veel voorstelt als de werkgever eender wanneer kan verbreken, maar iets klopt niet helemaal in zijn uitleg.
Wanneer hij Citroen en zijn keuze voor dat merk zo bejubelt, zou hij eigenlijk moeten zeggen: "Ik heb daar dezelfde fout gemaakt als bij Ford: niet willen luisteren naar de baas en zijn ingenieurs. Pas op het moment dat het mes me op de keel werd gezet heb ik me aan het team aangepast...". Toen hem dat 4-jarig contract werd aangeboden was die clausule volgens mij een drukkingsmiddel van Ford om hem te verplichten in het gareel te blijven. Hij beseft nu waarschijnlijk wel dat dat het geval was, maar het zou een enorm gezichtsverlies zijn om dat openlijk toe te geven.
Wat er ook van zij, hij zit nu wel met de gebakken peren: Citroen zet hem niet in een pilootteam, en zelf kan hij niet onder dak in een ander team wegens alle zitjes zo onderhand bezet en de reglementen die het hem moeilijk maken. Verder kan hij het voor de rest van zijn leven wel schudden bij Ford, en zal Citroen, gezien de heisa dit seizoen eerder geneigd zijn om iemand anders te zoeken (Pons - Stohl) om verdere campagnes te bemannen.
Je vraagt je dus terecht af of een meerjarig contract op langere termijn niet een veel verstandigere keuze was geweest. Zeker wanneer je op voorhand weet dat er na 1 seizoen niet kon worden bijgetekend bij diezelfde werkgever, en dat op het moment van tekenen al veel meer kandidaten dan auto's waren.
Ik ben geen Duval-fan, maar het is wel jammer dat het waarschijnlijk bij die ene Belgische WRC-zege zal blijven. Loix zal niet terugkeren naar het WRC als hij geen volledig programma kan rijden met competitief materiaal. Die is ondertussen - zoals geweten - andere horizonten aan het verkennen.
Echt jammer is vooral het feit dat Duval de tot nu toe enige Belgische rallypiloot is die de capaciteiten heeft om permanent in de top 4 van het WRC te blijven meedraaien, en dus zou kunnen meedingen naar de absolute kroon.
Als hij maar niet zo eigenwijs zou zijn, natuurlijk...