Quote:
Originally Posted by Mark
Maar er is een ding wat ik in de afgelopen jaren nooit ergens heb gelezen. Hoe zijn coureurs verzekerd voor medische kosten e.d. als gevolg van een ongeval?
In verzekeringspolissen willen er nog weleens kleine vervelende lettertjes staan. Komt er vaak op neer dat als de verzekeringsmaatschappij kan aantonen dat de verzekerde niet alle maatregelen heeft genomen om de schade te beperken er geen uitbetaling zal plaatsvinden.
|
Hallo iedereen,
Ik heb hier spijtig genoeg enige ervaring mee aangezien ik een tijdje terug zelf redelijk zwaar gecrashed ben tijdens een rallywedstrijd waar ik meereed als co-piloot. Ikzelf heb een licentie bij de Waalse bond ASAF, in deze licentie zit een verzekering begrepen. Alle medische kosten van ziekenhuis en revalidatie, dien je eerst aan te geven bij je ziekenfonds. Maar deze zullen nooit voor 100% vergoed worden, de rest van de kosten kan ik recupereren via mijn hospitalisatieverzekering. Ook hier is niet alles gedekt en de overige kosten worden betaald door de bijkomende verzekering van ASAF. Indien je in eerste instantie, alle niet door het ziekenfonds gedekte kosten, aan de ASAF-verzekering aangeeft, zal deze de kosten toch verhalen op je eigen hospitalisatieverzekering zodat het uitbetalen sterk vertraagd wordt. Dit komt omdat een hospitalisatieverzekering een schadeverzekering is welke niet cumuleerbaar is. (vergelijk het met een brandverzekering, je kan er voor hetzelfde huis meerdere afsluiten, maar je kan maar 1 keer uitbetaald worden, enkel het bedrag van de schade). Ik heb ook nog een levensverzekering/pensioenfonds (persoonsverzekering, wel cumuleerbaar), maar aangezien Rally een risicosport is, kan ik hier geen aanspraak op maken.
In principe moet ik dus geen cent zelf betalen, maar rijker ga je er niet op worden. Mocht ik niet in orde geweest zijn met ziekenfonds of verzekering, zou ik tot hiertoe al 35.000€ kunnen ophoesten!
Conclusie: je bent wel verzekerd maar als je aan autosport doet zou ik toch maar een goede hospitalisatieverzekering nemen met een uitgebreide post-ambulante kosten regeling (revalidatie)...