View Single Post
Old 04-02-2006, 14:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by pompierke
voor mij is het puur voor de fun.
Dit is waar het om draait, denk ik. Je moet je ergens goed voelen. Is het nu in een biljartclub, een karateclub of als baancommissaris naast een circuit. Het maakt allemaal niets uit. Als je kan doen wat je interesseert, en je kan dat doen samen met gelijkdenkenden waar je mee kan opschieten, dan is het OK. En dan hou je dat ook 30 jaar vol, zoals Pompierke. In alle andere gevallen krijg je het fenomeen dat je misschien wel voldoende mensen zult vinden om op korte termijn te bereiken wat je wil bereiken, maar dat je geen enkele garantie hebt op langere termijn. Vroeg of laat haakt iedereen af, en moet je op zoek naar anderen.

De vraag is hier echter niet : "waar vind ik die mensen?", maar eerder: "hoe creëer je een sfeer die goed genoeg is om mensen op af te laten komen, en die daarbij goed genoeg is om die mensen er 30 jaar te houden?" Het antwoord hierop is niet zo eenvoudig, vrees ik. Ik denk dat je de vrijwilligers die je nu hebt, en waar je op kan rekenen daar mee kan inschakelen. Mensen als Pompierke kunnen hun enthousiasme aan anderen overdragen, en zo nieuwe mensen helpen aantrekken. Opendeurdagen, bijeenkomsten waar niet alleen die vrijwilligers welkom zijn, maar ook hun kennissenkring en meer van die dingen. Je kan alleen maar aandacht krijgen, als je er voor zorgt dat je die aandacht kan doen trekken. Breng naar buiten wat jullie doen, hoe je dat doet, en met wie je dat doet. Maak reclame voor je zaak, en zet daarbij uitdrukkelijk je vrijwilligers op het voorplan. Geef de mensen die het werk doen de bloemekes, en laat iedereen zien dat ze die bloemekes ook hebben gekregen.

Naar mijn zeer bescheiden mening bereik je zo op termijn betere resultaten dan mensen te lokken met wat geld als enige drijfveer om iets gedaan te krijgen.