Quote:
Er dreigt een conflict te onstaan tussen de FIA en bandenfabrikant Michelin. Inzet van de kwestie is de nieuwe band die Michelin ontwikkelde en waarvan het overkoepelend autosportorgaan FIA zegt dat ze illegaal zijn.
Het bijzondere aan de nieuwe Michelin-band zijn de verplichte groeven die asymmetrisch over het loopvlak aangebracht zijn. Dit gat in de mazen van het reglement moet meer grip opleveren.
Michelin beroept zich op de letter der wet die stelt dat de groeven identiek moeten zijn in de mate waarin ze taps naar elkaar toelopen.
FIA-president Max Mosley stelt echter onomwonden dat de vinding van Michelin buiten het reglement valt en dus illegaal is. "We hebben de betrokkenen medegedeeld dat het illegaal is en we hopen dat ze er in Australië niet mee voor de dag komen." Over eventuele sancties tegen de Franse bandenfirma wil de FIA-president nog niets kwijt.
Het concurrerende Bridgestone-kamp is het vanzelfsprekend met de FIA eens. "De hoofdmoot van het reglement is dat de banden "identiek gegroefd" moeten zijn. Dat houdt volgens ons in dat de banden symmetrische groeven moeten hebben", aldus technisch manager Hisao Suganuma.
Michelin-baas Pierre Dupasquier blijft stoïcijns onder de kritiek. "Het is aan de technisch gedelegeerden om uit te zoeken hoe het zit. In het reglement staat dat de groeven identiek moeten zijn. Er staat niets over symmetrie." Vooralsnog is Michelin van plan de banden gewoon in te zetten in Australië.
Vorig jaar kwam Michelin al in opspraak nadat enkele van de coureurs met één set van het Franse rubber de race wisten uit te rijden. Van de groeven in het loopvlak was niets meer te zien waardoor de banden feitelijk slicks waren geworden. Een protest van enkele Bridgestone geschoeide teams leidde tot een heroverweging van het reglement.
bron: formule1.nl
|
Als dit waarheid wordt zou dit wel een worst nightmare van Michelin kunnen worden. Aan de start in Melbourne met de banden van 2001

. Of het erop wagen ermee te racen en het risico lopen uitgesloten te worden ??
airco