View Single Post
  #1  
Old 04-04-2006, 23:23
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
A1GP in Zandvoort tijdens het jaar '06? Mag dat wel?

Niemand zal uiteraard mijn mening delen m.b.t. de titel van deze thread. Helaas, het is niet mijn mening maar de bittere en enige realistische conclusie die ik kan opmaken uit de beschikking die de Provincie Noord-Holland heeft afgegeven m.b.t. de uitbreiding van het aantal UBO-dagen op Circuitpark Zandvoort. Wat is een UBO-dag? UBO staat voor Uitzonderlijke Bedrijfs Omstandigheden, in de volksmond zijn dat de befaamde geluidsdagen waarop we lekker met veel geluid mogen scheuren. Alhoewel veel geluid? Dat is nog te bezien

Alle quotes die ik aanhaal in deze thread, indien er geen bronvermelding staat in de quote, zijn terug te vinden in deze link: http://www.noord-holland.nl/Images/65_89776.doc (Beschikking ex artikel 8.1, lid1, sub b en c en artikel 8.23 Wet milieubeheer t.b.v. het Circuit Zandvoort)

Het heugelijke nieuws:
Quote:
J Conclusie
Gelet op het vorenstaande bestaat er voor ons geen aanleiding de gevraagde vergunning te weigeren, mits aan de vergunning het hierna onder K opgenomen en in het belang van een hoog niveau van bescherming van het milieu gestelde, voorschrift wordt verbonden.
De uitbreiding van het aantal UBO-dagen van 5 naar 12 is dus een feit. Alleen onder punt K staan een aantal addertjes onder het gras die het feest een beetje verzieken. Wat is de grootste adder?

Quote:
K, voorschrift 1
In plaats daarvan geldt voor het equivalente geluidsniveau op de meetpunten 2a, 2b, 2c en 3 (zie bijgevoegde figuur 1) op een meethoogte op leefniveau een maximum waarde van 70 dB(A) en op meetpunt 4 (zie bijgevoegde figuur 2) een maximum waarde van 65 dB(A). Voor het equivalente geluidsniveau op meetpunt 1 (zie bijgevoegde figuur 4) geldt, indien sprake is van activiteiten waarbij van het gehele circuit gebruik gemaakt wordt, op een meethoogte van vijf meter boven het niveau van de baan, een maximum waarde van 96 dB(A).
Tijdens die 7 extra UBO dagen mag er maximaal 96 db(A) veroorzaakt worden op meetpunt 1. Dat is dus op het circuit zelf, vlak boven de baan. 96 db(A), dat is dus nog steeds erg stil voor een racewagen, zeer zeker voor een formule-wagen met een korte uitlaat. De eerste Formule-wagen die onder deze waarden blijft moet volgens mij nog ontworpen worden Hoor ik iedereen denken? Zetten we de A1GP toch op die eerste 5 UBO-dagen? Nee dat gaat niet, want dan hebben we al de DTM (3 dagen) en de F3 Masters (2 dagen). UBO-dagen moeten sowieso voor 1 februari van het lopende jaar aangemeld worden bij de provincie. De bevestiging van de A1GP in Zandvoort is rijkelijk later bekend geworden Dus als de A1GP onder de 96 db(A) zou zitten , de vergunnig geldig was (dat is het op dit moment nog niet het geval), dan nog was er geen mogelijkheid om legaal een A1GP wedstrijd te organiseren.

Zoals jullie lezen in de beschikking van de provincie is het antwoord positief op de uitbreiding van het aantal UBO-dagen mits de nodige aanpassingen worden voorzien. Dat een antwoord positief is wil nog niet zeggen dat een vergunning geldig is. Hans Ernst geeft zelf aan dat er bezwaarschriften zijn ingediend tegen deze beschikking.

Quote:
Tot afgelopen 25 februari hebben instanties bezwaar kunnen maken tegen de uitbreiding van het aantal geluidsdagen voor het circuit. Hans Ernst staat hier positief tegenover: “De overheid heeft al een vergunning afgegeven voor het evenement. Wel is er bezwaar gemaakt vanwege geluidsoverlast, maar ik acht de kans buitengewoon klein dat de Raad van State in april de vergunning intrekt.”
http://www.racexpress.be/index.php?nav=Nieuws&nid=2432
Of de Raad van State wel of niet de vergunning intrekt, zolang er geen bindende uitspraak is, dan nog is de vergunning niet geldig. Elke 1ste-jaars student rechten kan je dit vertellen. Mocht de Raad van State alsnog positief antwoorden dan nog kan Circuitpark Zandvoort niet voldoen aan de eis dat UBO-dagen voor één februari aangemeld moeten worden. Daarnaast moeten die A1GP wagens nog steeds onder de 96 db(A) blijven op meetpunt 1 van Circuitpark Zandvoort.

Concreet:
* CPZ heeft voor één februari deze 3 UBO dagen niet kunnen aanmelden t.b.v. de A1GP op Zandvoort in de periode 29-09, 30-09 en 01-10
* A1GP wagens blijven nooit onder de 96 db(A) op meetpunt 1, althans dat is verwachting van iemand die heel wat weekends op de circuits te vinden is
* De vergunning, en de daarbijhorende toekenning, is nog steeds niet geldig zolang er bezwaarverschriften lopen. Dat is het geval, zie de uitspraken van Ernst.

Wie de moeite neemt zal zien dat er ook een foutje zit in de aanvraag van CPZ m.b.t. de uitbreiding van het aantal UBO-dagen van 5 naar 12. De aanvraag is hier te vinden: http://www.noord-holland.nl/Images/65_73031.pdf Op pagina 6 van de 275 bladzijde tellende aanvraag verwijst men naar een vergelijkbaar geval in de provincie Limburg (het Pinkpop "Megaland" terrein), Ze beschouwen dit als een jurisprudentie-gevalletje. Het "langtijdgemiddelde beoordelings" nivo mag dan niet meer dan 75 db(A) bedragen voor woningen in een bepaald gebied rondom het circuit in Zandvoort of het Pinkpop-terrein.

Die waarde van 75 db(A) blijkt niet te kloppen zoals te lezen valt in de beschikking van de Provincie Noord-Holland.
Quote:
n plaats daarvan geldt voor het equivalente geluidsniveau op de meetpunten 2a, 2b, 2c en 3 (zie bijgevoegde figuur 1) op een meethoogte op leefniveau een maximum waarde van 70 dB(A)
Dat is maar liefst een verschil van 5 db(A)..........in praktijk is dat dus 2 keer zo hard of 2 keer zo zacht

Conclusie? Iemand die de moeite neemt om deze documenten door te spitten kan concluderen dat een A1GP in oktober 2006 nooit op een legale wijze kan plaatsvinden. Gaat de wedstrijd dan wel of niet door? Dat mogen jullie zelf bepalen Zelf denk ik dat die wedstrijd dus wel doorgaat want als de provincie NEE zegt tegen deze wedstrijd in 2006 dan kan de andere partij schermen met reeds tienduizenden verkochte kaarten of een online-petitie. Welke politicus durft dat aan

Heeft deze handelswijze dan geen gevolgen voor CPZ? Je kunt er donder op zeggen dat dit wel het geval zal zijn. Of een boete, of probleempjes met het verlenen van vergunningen op een later tijdstip. Want de problemen voor CPZ zijn m.i. nog lang niet voorbij. Het jaar 2010 kan wel eens een probleem vormen. De regels voor de uitstoot van fijnstof (veroorzaakt door de wagens van de toeschouwers) en de strengere eisen voor geluids-emissies worden dan van kracht. De ligging van CPZ begint dan een steeds groter probleem te worden. Daar kan CPZ niks aan doen maar de veranderende richtlijnen werken niet echt mee.

Je zou zelfs kunnen overwegen om vraagtekens te plaatsen bij de meerjaren-visie van CPZ. Gezien de mogelijke ontwikkelingen in de toekomst kun je overwegen om de grote evenementen vaarwel te zeggen en je volledig te focussen op kleine club-evenementen. Zie het succes van de vele kleine Franse (prive)-circuits.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 04-04-2006 at 23:29.
Reply With Quote