“Start your engines”
Dit weekend wordt op de omloop van Spa-Francorchamps de start gegeven van de Belcar Series 2006. Normaliter wordt een seizoen op gang geschoten op het thuisfront – Circuit Zolder is nu eenmaal “Home of Belcar” - maar de onderhoudswerken aan het Zolderse asfaltlint deden de organisatoren dit keer breken met deze traditie en uitwijken.
De “Belcar” staat tevens aan de vooravond van een zéér belangrijk seizoen. Met de Mediagroep Van Dyck Belcar 2006 gaat het Belgische omloopkampioenschap uithouding alweer zijn tiende seizoen in onder de noemer Belcar, sinds dit het nationale statuut kreeg opgekleefd. Een jubileumjaar dus. En daar is Circuit Zolder bijzonder fier op.
Weinig organisaties kunnen immers bogen op een palmares van 9 seizoenen met een steeds stijgende kwaliteitscurve. Deze positieve evolutie is uiteraard niet enkel de verdienste van de organisatie, maar ze is vooral de vrucht van de samenwerking met teams, piloten en sponsors, die steeds bleven geloven in het product dat hen met succes werd voorgeschoteld.
Het grote verschil tussen de voorbije Belcar-jaren en de toekomst is tweeledig: eerstens is het reglement grondig gewijzigd, met 2006 als een zogenaamd overgangseizoen. Ten tweede wordt de Belcar vanaf dit seizoen een merknaam en trekt de organisator de BELCAR UMBRELLA open waaronder de Mediagroep Van Dyck Belcar Original, de Belcar Endurance Cup, de Belcar Sprint Cup en de Belcar Historic Sprint zo vaak als mogelijk samen hun wedstrijden verrijden.
Een idee dat niet onbekend is in de Verenigde Staten, waar de Nascar de Nextel Cup Series, de Busch Series en de Truck Series met succes overkoepelt. Een ganse mond vol die méér dan waarschijnlijk verschillende vragen doet opborrelen.
Marc Martens, Series Promotor van Circuit Zolder en bijgevolg promotor van de vier series geeft tekst en uitleg op enkele vragen.
Deze eerste wedstrijd waarin alle voornoemde Belcar Series aan de bak komen, kan trouwens gratis worden bijgewoond. Tickets kan je no limit downloaden en printen via de websites
www.pitstop.tv en
www.radiocontact.be.
Wordt de nieuwbakken Mediagroep Van Dyck Belcar Original 2006 ondanks de drastische reglementswijzigingen opnieuw een Grand Cru?
Marc Martens: “Ik denk dat de huidige inschrijvingslijst dat wel bevestigt. En dit ondanks de negatieve geruchten van enkele maanden geleden. Momenteel zijn er 43 vast ingeschreven wagens. Zo zijn we ook vorig seizoen begonnen. De enige tegenvaller was het laattijdig verschijnen van het reglement. Normaliter had die klus moeten geklaard zijn tegen de Belcar Masters 2005. Maar door omstandigheden zijn de definitieve reglementen pas eind januari gepubliceerd. Een spijtige zaak, want we hadden een campagne gepland om méér buitenlandse ploegen aan te trekken. Tijdens de winterperiode zochten méér dan 10 geïnteresseerde buitenlandse teams spontaan contact, maar als je geen reglement kan voorleggen, ben je vlug uitgepraat.
In de voorbije 10 jaren is de Belcar organisch gegroeid, dankzij de gezamenlijke inspanningen van teams, piloten en organisatie. In het verleden hadden we een soort van carte blanche op het vlak van de reglementen, hoewel we die steeds in samenspraak met RACB Sport bijschaafden.
De jongste jaren is er onder impuls van John Goossens zaliger véél veranderd binnen RACB Sport en dat resulteerde in het feit dat er nu een sterke kern is ontstaan met Michel Jodogne, Koen Wijckmans en Kurt Van Campenhout als speerpunten. Vroeger primeerde in Brussel het Nationale Sprintkampioenschap (Procar en later New Procar) en groeide de Belcar gestaag door in de schaduw. Toen de Procar verdween, bleef de Belcar het enige Belgische omloopkampioenschap dat ondertussen naast een mooi deelnemersveld ook structureel hoog scoorde.
De opdrachten van RACB Sport – zoals van elke sportbond – zijn het kader te definiëren waarin een sport wordt bedreven en een kampioenschap zo goed mogelijk te begeleiden. In samenspraak met RACB Sport dat de reglementen voorschrijft, is het aan ons als promotor om de geest van de Belcar te bewaren en te trachten alles in elkaar te weven.
Zo was het de ambitie en de eis van de RACB Sport om zoveel als mogelijk de FIA GT-reglementen toe te passen in Klasse 1, een bijna logisch gevolg van onze populariteit. Nochtans hadden we tot hiertoe slechts zelden FIA-wagens in ons kampioenschap, omdat die teveel moesten wijzigen om conform te zijn aan de specifieke Belcarreglementen. Nu kunnen Belgische teams een wagen inzetten in FIA GT en de Mediagroep Van Dyck Belcar zonder die technische kunstgrepen en omgekeerd kunnen teams uit de FIA GT probleemloos richting Belcar komen.
Het was onze opdracht om in samenspraak onze basisprincipes te koppelen aan de verwachtingen van RACB Sport. Onze exoten (Marcos, Stealth en zelfs Viper) én de Porsches biturbo – wagens die niet (meer) of nauwelijks aanwezig zijn in de FIA GT – maar toch een meerderheid van ons wagenpark in Klasse 1 vertegenwoordigen, moeten we uiteraard kunnen behouden en ze moeten ook nog competitief zijn.
Samen met Kurt Van Campenhout moeten wij nu als promotoren erop toezien de onderlinge waarden binnen het deelnemersveld zo goed mogelijk te nivelleren. Vandaar het handicapsysteem en het feit dat er ook nog op andere manieren kan worden ingegrepen. Het is vooral in functie daarvan dat we spreken van een overgangsjaar. Je kunt moeilijk een reglement schrijven volgens de budgetten van de deelnemende partijen, maar je kunt er wel proberen ervoor te zorgen dat de topwagens binnen elke Klasse aan elkaar gewaagd zijn”.