View Single Post
  #2  
Old 05-04-2006, 11:51
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Preview Circuit Zolder: Belcar First Race-deel 2

Wordt het geheel niet te duur om nog mee te strijden voor de overwinning?

Marc Martens: “2006 wordt dus een overgangsjaar. Een seizoen van observatie. Het is niet de bedoeling om volgend seizoen het roer weer volledig om te gooien, maar er zal gaandeweg worden bijgestuurd waar nodig. We moeten gewoon mee met de trein en de eisen van RACB Sport/FIA. Dat is een evolutie die we niet kunnen tegenhouden.
Dat geldt trouwens niet alleen voor autosport. Alles wordt duurder en evolueert. Maar we hebben binnen het reglement ruimte gelaten voor wagens zoals bvb. de Viper, Porsche, Stealth en Marcos, die momenteel niet meer rijden in de FIA GT. Je kunt momenteel een Viper op de kop tikken voor een schappelijke prijs, die bovendien in de Mediagroep Van Dyck Original best nog helemaal vooraan kan meestrijden. Wij zijn in tien jaar tijd geëvolueerd van een regionaal kampioenschap tot wat we vandaag zijn en dat dient verder uitgebouwd te worden.
De tijd van de pure amateurs in de oer-Belcar is voorbij. En zoals de zaken er momenteel voor staan, komt dat iedereen ten goede in de Belcar Original. “Back to the roots” is dus onhaalbaar. Die “roots” liggen nu in de Belcar Endurance Cup waar de echte amateurs zich in de kijker kunnen rijden. En beter dan ooit tevoren, want een Belcar-zaterdag brengt nog altijd meer toeschouwers en pers met zich dan een ZTC-zondag van vroeger.
Het grote GTB-veld anno 2005 hebben we in twee stukken geknipt waardoor we twee Klassen hebben gecreëerd waarin we ons aan leuke duels mogen verwachten.
Terwijl een Supercup vorig jaar in de buik van het peloton en dus anoniem meereed, kan hij dit seizoen weer voor een eigen klassentitel strijden; voor deze groep hoeft het dus niet duurder te worden dan voorheen.
Bijna alle teams die momenteel goed gestructureerd zijn en potente wagens aan de start brengen, zijn meegegroeid met de Belcar. GLPK en SRT zijn hiervan perfecte voorbeelden, maar er zijn er andere. Kijk naar AD Sport, Speedlover, First, CEO, G&A enzovoorts. De hele lijst opsommen, leidt ons te ver. Zij evolueerden stuk voor stuk van het regionale omloopgebeuren naar een internationaal niveau en allemaal zijn ze regelmatig op buitenlandse en zelfs overzeese circuits aan te treffen.
En het feit dat er bij het publiek verwarring kan ontstaan omdat bepaalde merken aanwezig zijn in verschillende Klassen lossen we gedeeltelijk op door de achtergronden van de wagennummers in verschillende kleuren aan te brengen.

Met de Belcar Umbrella treden we een nieuw tijdperk binnen. Alle series laten rijden in éénzelfde weekend lijkt interessant. Maar wordt er geen nieuw probleem gecreëerd inzake de Belcar Endurance Cup? Deze ex Touring Cup-wagens zien hun wedstrijden van vier uren afslanken naar 125 & 150 minuten. Dat brengt met zich mee dat men behalve de slotmanche over 10 uren wedstrijd steeds met twee piloten moet rijden. Iets wat de budgetten toch ook de hoogte gaat injagen.

Marc Martens:
“We gaan ervan uit dat we positieve elementen gaan halen uit een moeilijke situatie. De B-dagen waarin destijds de Zolder Touring Cup en de Sprinters Cup Zolder aan de slag gingen, kampten met verschillende problemen. Enerzijds was er te
weinig belangstelling van teams met de geluidsbeperking als grootste boosdoener. Dat brengt automatisch met zich mee dat deze dagen niet meer rendabel waren voor Circuit Zolder. Ook werd door de geluidsbeperking de evolutie van de wagens tegengehouden. Het is duidelijk gebleken dat men bvb. een Porsche 996 zéér moeilijk de norm van 95 decibel kan opleggen. Indien we de Belcar Umbrella niet in het leven hadden geroepen, moesten de Zolder Touring Cup en de Sprinters Cup Zolder worden opgedoekt wegens niet rendabel. En dat is het laatste wat we wensen. Een alternatief was onbestaande en de Belcar Umbrella is dus de enige oplossing en geeft voornamelijk voordelen.
De Belcar Sprint Cup en de Belcar Endurance Cup zijn voor sommige jonge piloten een springplank richting Belcar Original. Deze kampioenschappen kunnen nu verder groeien onder de Belcar Umbrella. Het is ook makkelijker voor bepaalde teams om een jonge piloot een groeiproces te laten doorlopen.
GLPK is daar een mooi voorbeeld van. Naast hun Corvette in de Belcar Original brengen ze terug een Porsche op de baan in de Belcar Endurance Cup voor een jonge piloot, bijgestaan door twee ervaren toppiloten. Van Sprint, over Endurance kan een piloot evolueren richting Belcar Original en hij kan ook langs dezelfde weg later weer afbouwen, als hij daar nog zin in heeft. En we hebben er ook voor gezorgd dat de Belcar Endurance Cup over zeven wedstrijden wordt verreden in tegenstelling tot zes in het verleden. Indien het budget moet worden verdeeld over drie piloten is het gemakkelijk deelbaar en de Belcar 10 Hours of Zolder als slotmanche wordt behouden. Anderzijds zullen kortere wedstrijden ook boeiender zijn voor het publiek.
En ook publicitair kan het interessanter zijn. Je draagt het Belcar-label en zelfs als je wedstrijd op zaterdag valt is er méér publieke belangstelling dan destijds tijdens B-weekends op zondag. Het geeft daarenboven de kans aan teams die aan de slag gaan in de Belcar Original om bestaande oudere wagens vanonder het stof te halen en in te schrijven voor de Belcar Endurance Cup of Belcar Sprint Cup. Momenteel is het nog een beetje koffiedik kijken wat het deelnemersveld betreft. De Endurance Cup, Sprint Cup en Historic Sprint vallen onder de VAS-reglementen en die kunnen inschrijven op de dag van de wedstrijd zelf. We gaan dit na de eerste wedstrijd evalueren en indien mogelijk nog méér wagens aantrekken, al zijn de vooruitzichten op volle velden realistisch.”
Reply With Quote