Eerst en vooral, thanks voor de hulp en tips van iedereen. Ik ga ze nog eens rustig doornemen en erover nadenken... (en een reactie geven)
Quote:
Originally Posted by Nismo
Ik zou de panellines doen,ook al was het maar om voor jezelf uit te maken of je dat ook op je andere modellen gaat toepassen.
|
Normaal zet ik altijd panellines op mijn modellen. Maar omdat deze lines heel dun zijn, is het wat moeilijker. Bovendien zijn die zwarte trekken nogal heel zwart. Ik kreeg de tip bij mijn groen (Kermit de kikker kleur) Trabantje om dat in het grijs te doen. Vandaar mijn twijfels nu. Maar misschien moet ik het toch maar doen...
Quote:
Originally Posted by Nismo
Hieronder een foto van zo'n stift, ik gebruik wel dikte 0.1 en een voorbeeld.
|
Ik gebruik een andere soort: een pigment liner van Staedler. Ik heb twee soorten liggen: 0.1 en 0.05 Het voordeel aan deze pen is dat hij makkelijk uitwisbaar is bij te dikke lijnen en foutjes, ook al staat er "permanent" op.
Quote:
Originally Posted by Sennake
Als je paneellijnen wil inkleuren moet je wel eerst de body met decals erop vernissen. Waarom? Omdat je anders onvermijdelijk het risico loopt dat je zwarte verf/inkt onder je decals kruipt en dan kan je er nooit meer aan, en het is geen zicht. Alles vernissen vermijdt dit euvel, en bovendien kan je probleemloos paneellijnen die te dik zijn wegvegen zonder schade aan te brengen aan je model.
|
Vernissen zal niet meer lukken vrees ik, mijn ramen zitten erin. Of is dat niet van belang? Toch wel dacht ik... Eigenlijk doe ik dat vernissen zelfs nooit... Mede omdat ik er totaal niks van weet en veel twijfels daarover heb (wat betreft werkwijze en zo natuurlijk)... Over het nut ben ik wel al redelijk overtuigd en nu snap ik ook 100% waarom jullie veel minder problemen hebben bij dat plaatsen van die details. Als de rest beschermd is kun je idd alles weghalen als er een foutje bij zit. Waarschijnlijk staat de uitleg over dat vernissen in de vraagbaak??
Quote:
Originally Posted by Huudo
Een goeie planning vermijdt al veel van de "te veel in een keer willen doen" probleem.
|
Met planning heb ik alvast geen last hoor. Maar ik ga moeten leren om er af te kunnen blijven. Als ik alles zie staan, heb ik steeds zin om verder te doen en dan kan het gebeuren dat bepaalde zaken onvoldoende uitgedroogd zijn. Ik heb daar problemen mee om alles een week te laten rusten. Dus vandaar ga ik meerdere projecten opstarten zodat ik wel bezig kan blijven, maar dat alles meer tijd heeft om te drogen en zo. Zo ga ik ook wat extra moeten plannen maar dat is niet erg. Dat zal dan vooral voor in de vakantie zijn. Jouw manier van afwisselende zaken doen, kan natuurlijk ook. Der is de komende maanden nog genoeg werk in huis (baby, tuin, laminaat leggen, ...)
Quote:
Originally Posted by Huudo
Wat het hier en daar niet passen van de decals betreft. Dit is iets wat niet onoverkomelijk hoeft te zijn, maar de volgorde van werkwijze zou dan ietske aangepast moeten worden. Wat ik wil zeggen hiermee is, in volgorde van de te nemen stappen:
- grondla(a)g(en)
- kleurla(a)ag(en)
- vernis - optioneel in dit stadium
- decals
- toplaag vernis
- raamrubbers
Als je deze volgorde aanhoudt, kan je een aantal dingen anders en misschien wel beter doen:
- als de decals te klein zijn, kan je die gebieden met een penseeltje bijschilderen
- de toplaag vernis, zal de grootste niveauverschillen er achteraf uithalen
- raamrubbers als laatste geeft als voordeel dat ze er semi-gloss uitzien zoals in het echt + als het bij het afplakken misgaat kan je rustig bijwerken door zeer fijn te schuren (er is nog de vernis als bescherming)
|
Okey, dus als ik het goed heb, zal het nu wel moeilijk zijn om die tekortkomingen van de decals weg te werken?? We zien wel.
Ik ga alvast rekening houden met deze werkzaamheden bij mijn restauratie van de Kankunnen-Celica. Die staat al anderhalve week uit te harden. Ik zal dus kunnen beginnen decalleren en daarna een vernislaagje aanbrengen... Maar dit is voor volgende week allemaal. Eerst deze Duncan-versie.
Nogmaals dank voor de tips en uitleg !!
Vraagje: kun je oude kits nog van een vernislaag voorzien??