Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart…….die krijg je makkelijker dan een vrijkaart!
Afgelopen weekend was toch wel het dieptepunt qua volk voor de draad. Het is een tendens die al een aantal jaren aan de gang is maar de start van dit jaar slaat alles. Circuits, organisatoren en andere betrokken organisaties hebben er een zooitje van gemaakt. Wanneer kunnen we de eerste 17-jarige officieel geaccrediteerde persfotograaf met zijn Lidl-fototoestel of D50 tussen zes planken verwachten?
Ja, we gaan weer eens vrienden maken met dit bericht

In het pre-internet tijdperk kwamen alleen de mannen van de kranten en tijdschriften voor de draad. Die mannen klagen nu steen en been dat handel wordt overgenomen door enkele welwillende amateurs. Terechte kritiek maar helemaal vrijuit gaan ze ook niet.
Laten we beginnen met de term:
“voor de draad”.Makkelijke term maar wel met verstrekkende gevolgen als het eens misgaat. Als je voor de draad staat loop je een verhoogd risico.
In de autosport moet je voor de kleinste scheet al een licentie hebben maar fotograven van een of ander obscure in elkaar geflanste prutssite krijgen zomaar toegang voor de draad. Meestal zijn die gasten van een jeugdige leeftijd en kunnen zonder vorm van enige opleiding mooi weer voor de draad maken.
Gevaar kunnen ze nooit zien aankomen. Te druk bezig met foto’s maken, niemand die hen op de gevaren heeft gewezen, altijd alleen bezig, geen waakhond in de vorm van een extra paar ogen die meekijken.
Daarnaast missen ze een bepaalde beroeps-ethiek. Dat je voor de draad staat wil niet zeggen dat je elke foto die je maakt ook kunt publiceren. Laten ik het anders zeggen, de fijne kneepjes van het vak kennen ze niet. De algemene regels trouwens ook niet, de term rode zone klonk de meesten vreemd in de oren afgelopen weekend.
Waar ligt nu de oorzaak? Circuits, organisatoren en andere instanties verstrekken lukraak perskaarten. Afgelopen weekend heb ik helaas moeten constateren dat Circuit Zolder jaarkaarten verstrekt aan mensen die medewerker zijn van de welbekende (foto)cowboysites. Persberichten online zwieren met wat fotogalerijen erbij schijnt voldoende te zijn voor een jaarkaart op CZ. Moet ik er nog namen bij noemen? Aan de hand van die sites kun je vaststellen dat zoiets het criterium moet zijn voor het verkrijgen van een perskaart. Ja, ik doel hiermee ook op mensen die actief zijn op De Paddock. Dat geldt overigens voor al die (onbetaalde) teamleden die in het bezit zijn van een perskaart ook. Niets ten nadele van de bewuste personen maar mijn inziens hebben jullie iets te makkelijk die kaart gekregen.
Organisatoren zoals RPM/WSbR doen er dan nog een schepje bovenop om werkelijk iedere malloot zo’n kaart te geven. Niet gelogen, maar er liepen minderjarige rond met een perskaart. Er was zelfs eentje bij die niet over de pitmuur kon kijken, zo klein was ie. Meneertje zat doodleuk op de pitwall. Niet lang overigens

Je hebt natuurlijk altijd van die onaardige en norse oranje mannetjes
Niet alleen kinderen maar ook volwassenen die volgens mij voor de eerste keer op een circuit waren stonden doodleuk voor de draad. Uiteraard voorzien van de juiste kaarten en prutmateriaal wat betreft camera’s. We hebben afgelopen weekend toch serieus snelle wagens gezien waarbij het nivo van de piloten toch niet altijd je van het is. Op die manier is het gewoon de goden verzoeken

Gelukkig is dit jaar alles goed gegaan maar hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat de echte klapper dichterbij komt. Simpele statistiek
Tja dan de echte persjongens, die hun centjes moeten verdienen met plaatjes schieten. De kritiek dat die “piraten” hun het brood uit de mond stoten kan ik voor een gedeelte volgen. Neemt niet weg dat ik in de afgelopen jaren geen “gemeenschappelijk initiatief” heb gezien om deze wildgroei te voorkomen. Er zou eigen een nationale instantie moeten zijn die bepaald wie wel en wie niet met een fototoestel voor de draag mag. Er is wel een bepaald kaartje van de RACB maar dat blijkt in de praktijk zo goed als geen waarde te hebben.
Mijn (zeer eigenwijze

) inziens is het niet de bevoegdheid van een circuit of organisator om perskaarten uit te delen. Ik zie namelijk geen enkel verschil tussen coureurs, baanposten of persmensen. Die eerste twee groepen krijgen elk jaar hun licentie van de nationale bond. Die derde groep is vogelvrij verklaard. Dus op dat punt mogen de echte persjongens eens aan die kar gaan trekken……………
Dan nog kan een circuit of organisator zijn eigen kaarten verstrekken maar die bewuste nationale kaart staat boven elke andere kaart. Je kunt alleen maar een kaart van het circuit of de organisator krijgen als je een nationale kaart hebt. I.v.m. toegang tot restricted area’s of scan-systemen kan zo’n “lokale kaart” makkelijk zijn
Ach ja, er zullen wel bakken met kritiek volgen…………dan neem ik dat maar voor lief