View Single Post
Old 01-05-2006, 23:39
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Het fascineert me echt uitermate dat een aantal mensen zich druk begint te maken over de wildgroei aan amateurfotografen.

De kritiek komt in dit geval van mensen die zelf een CZ-perskaart op de kop hebben getikt, omdat ze lid zijn van een of ander team en voor dat een of ander team in 99,999999999999999999% van de gevallen volledig belange(n)loos, onbezoldigd en gratis artikels en foto's plegen ... in ruil voor de perskaart, waarmee ze dan "voor de draad" kunnen huppelen.

Ellen vraagt zich af of er nog wel veel beroepsfotografen actief zijn op Belgische circuits. Minder en minder natuurlijk, Ellen, want ze zien een reeks amateurs-teamleden-fotografen hun werk inpikken, waardoor ze ander emplooi moeten zoeken.

Laten we ons even het omgekeerde voorstellen, nl. dat die horde amateurfotografen hun dagelijkse job zouden verliezen, omdat anderen bereid zijn om hun dagelijks werk gratis te doen. Hoewel we dat van die dagelijkse job dan ook weer moeten relativeren, want nogal wat van die amateurjongens zitten nog op de school- of uniefbanken. Niettemin ...

In ieder geval, ik neem aan dat bvb. een bakker die in het weekend in ruil voor een perskaart gratis werkt voor een team, het niet zou waarderen, mocht ik naast zijn bakkerij beginnen met het gratis aanbieden van brood en andere gist-producten.

Ik heb nu inderdaad het gevoel dat mijn RACB-vergunning weinig of niks voorstelt. In België dan toch. Die RACB-lic zou inderdaad dé filter kunnen zijn voor circuits en organisatoren om te vermijden dat Jan en klein Pierke met een mediakaart gaan lopen.

En hoe zit het met de marshalls? Hebben ze tijdens het uitoefenen van hun taak wel een fototoestel nodig? Of volstaan de vlaggen ...