Quote:
Vollenberg: ,,Ik heb met die deal tussen Lammers en Ilmor niets te maken gehad, maar de toezegging voor de levering van de motoren, die was er. Ik heb namelijk in die tijd met Paul Morgan gesproken en die vertelde me: ‘Henny, als je het zo en zo doet, krijg je die motoren’. Maar Mario hield ze achter, Het lastige was dat Paul niet in Zuid-Afrika zat. Met Paul kon ik perfect werken en als ik met hem een afspraak maakte, klopte het altijd. Maar bij Mario niet, die was niet recht door zee. Hij lag me daarom helemaal niet. Mario was niet eerlijk, het was een achterbaks iemand.’’
,,Vollenberg?’’, herhaalt Illien. ,,Slechte herinneringen heb ik aan die man. Hij was een apart geval hoor. Een gladde prater. Volgens mij leefde hij op het randje van de illegaliteit, waarschijnlijk erover. Ik heb hem daarna nooit meer gezien.’’
Niettemin beseft Lammers dat Ilmor toendertijd misschien ook wel in een lastige positie zat. ,,Als ik het fijne er van af zou weten, zou ik misschien anders reageren. Wat ik wel weet is dat ik het zelf beter had kunnen aanpakken.’’
Dat blijkt een half jaar later als Lammers, die inmiddels in de Formule 3000 racet voor het team van Il Barone Rampante, een rechtzaak aanspant tegen Ilmor. Hij wil zijn 200.000 pond terug. Vijf dagen lang zit hij tegenover Illien en Morgan. Tegen Haarlems Dagblad vertelt hij in die dagen dat de operatie March & Kyalami toch wel een haastklus is gebleken. ‘Die les heb ik nu wel geleerd’, zegt hij.
Vollenberg is ook aanwezig in de rechtbank. Hij ziet Lammers vechten voor het geld, maar niet op een manier waarop hij het zelf zou doen. Naďef wil Vollenberg het niet noemen, maar hij ziet Lammers worstelen. ,,Hij vertelde de rechter niet dat het zo-en-zo is gebeurd. Nee, allemaal maybe’s, should be’s en could be’s. Typisch Jan. Hij maakte er een te ingewikkeld verhaal van en op het eind weet je niet meer hoe het exact is gegaan.’’
De rechter toont zich niet ontvankelijk voor de argumenten van Lammers. ,,Ilmor heeft de zaak gewonnen omdat ik mijn zaakjes niet op orde had’’, zegt Lammers zonder rancune. ,,Daarnaast twijfelde hij niet aan de getuigenis van Vollenberg. Hij geloofde niet dat Vollenberg de waarheid sprak. Het ging ook nog om de vraag of ik als privé-persoon had gehandeld of in naam van March. En de rechter vond het aannemelijker dat ik in naam van March had betaald, omdat hij er anders vanuit moest gaan dat ik helemaal gek was. En zo kwam ik niet op hem over. Ik zie het nu maar als een compliment.’’
Het einde van het liedje is in elk geval dat Lammers een flinke schuld heeft opgebouwd. Die 200.000 dollar is hij kwijt aan Ilmor, plus al het door de sponsors (onder meer Marlboro dat hem aanbiedt de schuld te spreiden over vijf jaar) aan March betaalde geld, 650.000 gulden en de kosten van de rechtzaak. Lammers: ,,In totaal was het toen 1,2 miljoen gulden. Van dag bedrag staat nu (eind 2002) nog altijd 125.000 gulden open. Dat ik nu nog schulden aan het afbetalen ben, dat zal Illien zich niet realiseren.’’
De rechtzaak lijkt het sluitstuk, maar voor Vollenberg is niets minder waar. Kort na het faillissement valt de politie ’s ochtends om half negen met in totaal 80 man de vijf kantoren van Vollenberg Import Transport binnen. De hele boekhouding wordt in beslag genomen. Vollenberg, die op dat moment in Sint Anthonis is, wordt verdacht van grootschalige sigarettensmokkel ter waarde van 62 miljoen gulden. ,,Het probleem was dat de Duitse televisiezender RTL mij in een uitzending had verwisseld met Charles Zwolsman en dus werd ik in verband gebracht met grootschalige hasjsmokkel.’’ Bewijzen worden niet gevonden.
Er is drie jaar later nog een nare epiloog voor Henny Vollenberg. Op 16 april 1996, op de verjaardag van zijn moeder, wordt hij om vier uur ’s nachts van zijn bed gelicht. ‘De politie van Noord-Brabant heeft vanochtend drie mannen gearresteerd die worden verdacht van grootschalige internationale fraude’, schrijft NRC Handelsblad die avond. ‘De 51-jarige hoofdverdachte, Henny V. was directeur van het March F1 autorceteam. (..) Het drietal pleegde de fraude vooral in aan autoracerij gelieerde bedrijven’. Vollenberg wordt samen met zijn broer en de boekhouder van VIT overgebracht naar Oss. Justitie vertelt Vollenberg dat hij verdacht wordt van een fraudezaak in Zweden waarbij 100 miljoen gulden gemoeid zou zijn.
Vollenberg: ,,Justitie was al die jaren verder blijven zoeken. Ze hebben de boeken van 1990 tot 1996 doorzocht. Ze hebben ook iedereen van het bedrijf ondervraagd en uiteindelijk wist ik dat zo ook bij mij terecht zouden komen.’’
Justitie neemt hem mee en hij wordt dagenlang verhoord. Telkens wordt de termijn verlengd. In totaal 52 dagen achter de tralies. Vollenberg: ,,Het ging uiteindelijk om een geldstroompje van vierduizend gulden waar ze niets van begrepen. Had te maken met de levering van Bridgestone-banden aan een raceteam. Daardoor kwam justitie bij March terecht en de financiële afhandeling van Kyalami.’’
Vollenberg had 420.000 gulden teruggeboekt naar Lammers toen het feest in Zuid-Afrika niet doorging. Vollenberg zou daarmee een crediteur bevoordeeld hebben en dat is in strijd met de wet. In de laatste zes weken voor een faillissementsaanvraag mogen er geen financiële transacties meer plaatshebben. ,,Had ik ook niet gedaan. March ging pas in April failliet.’’ Justitie vindt in Zweden uiteindelijk niks.
In de tussentijd is Vollenberg wel zijn bedrijven kwijtgeraakt, omdat onder andere de bank het krediet heeft stopgezet en de interim-directeur volgens Vollenberg niet zuiver had gehandeld. Vollenberg blijft bijna berooid achter. Hij kan er weer bovenop krabbelen door met 100.000 gulden een stuk industriegrond in Venray op te kopen en die listig van de hand te doen, een transactie waar de zakenman bruto bijna zeven miljoen gulden mee verdient.
Inmiddels zijn er ruim elf jaar verstreken, de wonden zijn geheeld en hoewel ze gehavend uit de strijd kwamen hebben beide nergens spijt van. ,,Ik heb keihard gewerkt, maar het was leuk’’, zegt Vollenberg.
,,Ach’’, zegt Lammers. ,,Ik zou kunnen zeggen : ‘Ik ben bedonderd’. Maar ik ben dan altijd door mensen bedonderd van wie ik eerst dacht dat ze geweldig waren. Het lag dus ook aan mijn eigen beoordelingsvermogen.’’
|
Ooits eens gevonden op een ander forum. Geen enkel idee uit welk tijdschrift of boek dit komt. Uitleg is toch niet te lang?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
|