Ik ben deze discussie al een hele tijd aan het volgen en met toenemende ergernis.
Iedereen loopt te vloeken op die FIA draad die rond het circuit staat: wel die staat er echt niet voor niets hoor. Willen we misschien terug naar vroeger toen je bij iedere crash riskeerde een wagen met >100 liter benzine aan boord aan 200 km/u midden op een tribune te zien neerkomen??? Misschien een idee voor een kwisvraag: waarom weigert Mercedes ooit nog deel te nemen aan de 24u van Le Mans?
Ik ben een van de vaste artsen van het Medical Team op CZ, mijn kaart geeft me "all time full track access" maar ik, noch een van mijn medewerkers, komen tijdens een race achter de FIA draad vandaan zonder daar een goede reden voor te hebben.
De argumentatie die ik hier ergens gelezen heb "als het aan hoge snelheid mis gaat ben je toch gezien, waar je ook staat" is niet waar. Die FIA draad houdt alles tegen wat je er maar tegenaan kunt gooien: zelfs een Super Race Truck aan 160 km/u. Als de draad tussen Sacramentsheuvel en de Villeneuve chicane er een paar jaar geleden tijdens de Truck Races niet stond hadden we een provinciaal rampenplan kunnen afkondigen. En toen vorig jaar die twee WSR 3.5 's aan 200 km/u op mij afgevlogen kwamen aan het medisch centrum was ik maar al te blij dat die draad nog tussen mij en die wagens stond.
Voor mijn part mag iedereen voor de draad komen staan. Voor mijn part mogen ze die draad rond het hele circuit weghalen. Behalve aan het Medical Center en op de plaatsen waar onze interventie wagens staan! Maar dan zal iedereen wel aan de ingang van het circuit een volledige afstand van verhaal moeten tekenen of je komt er niet in.
Kijk, de mooiste plaats om te kijken en foto's te nemen is aan de buitenkant van een bocht waar serieus voor geremd moet worden en dan liefst nog zo kort mogelijk tegen het asfalt aan, dan kun je een telelens uitsparen. Maar kijk maar naar een rally wedstrijd: dat is plaats waar de doden vallen als het misgaat. Daarom is dat bij die wedstrijden ook een verboden publiekszone.
En voor al die fotografen met een Nikon D50 - Canon 350 of hoger: zoek in een cursus fotografie eens op wat scherpte-diepte regeling met behulp van een telelens en diafragma opening betekent vooraleer je je voor semi professioneel begint uit te geven.