View Single Post
Old 17-03-2002, 13:59
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

...

nu zeg je het eigenlijk zelf. Op de eerste foto zie je duidelijke dat Schumacher voor zichzelf een ruimte maakt om de bocht te kunnen insturen en de bochtradius te kunnen houden tegen een respectabele snelheid. Bij de 2e foto wijkt Schumacher inderdaad heel ver naar de binnenkant om een collision met Montoya te ontwijken. Verder kan hij echter niet, want dat is het gras, met alle slipgevaar vandien. Dus hij blijft op die kerbstone rijden, en moved niet langer meer naar binnen, want daar is geen plaats meer. Op die moment is er in het midden van de bocht de impact waardoor de voorvleugel eraf gaat, en Schumacher stuurloos naar de buitenkant gaat en Montoya meeneemt. Dat is mijn visie op heel het incident. Een straf vindt ik echter ook fameus bij de haren getrokken.

Je laatste foto kan me iets meer overtuigen Tibo met die opmerking dat je daar je redenering ook in twijfel kan trekken. Als Montoya meer naar binnen snijdt om Schumacher de pas af te snijden is het normaal dat hij daar al veel scherper de bocht aan het insturen is. Of Schumacher al dan niet te laat is bij het insturen kunnen we niet beoordelen omdat we op die foto het begin van de bocht niet zien die Schumacher moet halen.

Er is trouwens nog een 3e factor waar we geen vat op hebben. Dat is de snelheid bij de ingang van de bocht, en de downforce beschikbaar. Als Schumacher de binnenkant van de bocht heeft moet zijn ingangs-snelheid veel minder hoog zijn dan die van Montoya om toch als eerste uit de bocht te komen.

Heel de historie zal giswerk blijven. Enkel de telemetrie van de teams zou hier uitsluitsel uit kunnen brengen, en dan nog ...
Op de eerste beelden (onboard van Montoya) was het volgens mij ook Montoya die het bij het rechte eind had. De helicopterbeelden erna was ik al heel wat minder zekerder. Na die beelden nog een keer of 5 door mijnen video te hebben gezien begin ik eerder naar Schumacher te wijzen als diegenen die gelijk had. Het is en blijft een incident dat geen straf verdient. In dit geval dus een fout van de FIA in mijn ogen

airco

Last edited by airco; 17-03-2002 at 14:40.
Reply With Quote