Er gaan al langer verhalen de ronde dat men bezig is met het opstarten van een nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends. Op dit moment zien we een vaag Italiaans F3000 kampioenschap aan het werk als veldvulling.
In de afgelopen weken reeds vaker kleine berichtjes gezien dat bepaalde bedrijven bezig zijn met deze klasse. Tatuus en Oreca die het chassis willen leveren. N-Technology die het "management" van de serie willen verzorgen. Mecachrome, FIAT en Honda die de motor willen leveren.
Paar weken terug een verhaaltje gelezen dat Max Mosley graag "groene autosport" wil zien.
Quote:
Originally Posted by Mark
Ik geloof er niks van  Idd, tot 2011 hoeven we niks te verwachten van Audi. Daarna? Als ik de laatste uitspraken lees van Max Mosley dan gaan we een revolutie tegenmoet. De laatste generatie "klassieke motoren" is de 2.4 V8 versie. Dus benzine, veel toeren en dergelijke zaken.
Volgens diezelfde Mosley moeten we energie-bewust gaan denken om de sport nog langer maatschappelijk verantwoord te houden. Oftewel, de fabrikanten krijgen het steeds moeilijker om de gevraagde budgetten te verantwoorden.
Behalve dat, is "energie-bewust" denken ook een mooi middel om de politiek de wind uit de zeilen te nemen. Op die manier ontloop je de mogelijke problemen bij de eerst volgende grote olie-crisis. Diezelfde Mosley ziet een tijdelijk verbod op auto/motorsport in dergelijke omstandigheden als een serieuze mogelijkheid.
Volgens Mosley is een "groene manier" van denken de kans om er nog enkele fabrikanten bij te krijgen. Gaan we verder op de huidige voet dan zuller er enkele fabrikanten verdwijnen.
Welke fabrikant heeft dit jaar met zijn "illegale  " diesel Le Mans gewonnen? Juist, Audi! Als al die andere grote fabrikanten op de groene toer gaan dan kan een gigant als Audi niet achterblijven.
Enkele weken terug stond er een zeer uitgebreid artikel over de "groene toekomst" van de autosport in de welbekende Autosport. Normaal gesproken geen echte Mosley-fan maar op dit punt heeft dat oude politieke dier van een Max gelijk.
|
En wat lezen we deze week in de Autosport? De mogelijke geboorte van een "groene formule klasse" in het voorprogramma van de WTCC in 2007
Hybride voertuigen zijn de basis die net ff iets verder staan dan de huidige F3-wagens qua snelheid / rondetijd. Hybride? Een mix van benzine en het opslaan van remenergie om die vervolgens weer te gebruiken voor een "push to pass functie". Wil de F1 ook niet die kant uit?
WTCC-pief Marcel Lotti ziet het helemaal zitten. Volgens datzelfde bericht gaat de wagen een combinatie worden van Tatuus (chassis) en Mecachrome (motor + hybride technolgie). Reeds in oktober zou de eerste testwagen moeten rondrijden. Het gaat hier dan wel om een gemodificeerde F3 wagen.
Vanaf 2007 zou deze klasse dan "live" moeten gaan. Sneller dan F3, goedkoper dan F3 is de doelstelling.
Daarmee komt een einde aan de verhalen dat men S2000-motoren wil gebruiken voor deze klasse. Is al eens aan bod geweest op dit forum maar kan het ff niet vinden