View Single Post
Old 03-09-2006, 18:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ondertussen is er heel wat vooruitgang geboekt op dit model. Alhoewel, "vooruitgang" is een relatief begrip natuurlijk. Waarom ik dit zeg wordt zo dadelijk duidelijk.

Eerst werd de body, net zoals de luchthapper gespoten met Humbrol 22 "Gloss White", een enamel kleur. En achteraf gezien denk ik dat daar de fout zit. Maar goed, op het moment dat ik het model gespoten had was er geen vuiltje aan de lucht.

Na een goede week droogtijd werd dan het gedeelte dat wit moet blijven afgeplakt, en werd de rest van de body gespoten met Model Master 2718E "French Blue Gloss", net zoals het wit een enamel kleur dus. Tot zover alles goed.

Nadat ook de blauwe lagen (2 in totaal) voldoende gedroogd waren werd het afgeplakt gedeelte verwijderd en zag de gespoten body er perfect uit.

Na een voldoende droogtijd was het moment aangebroken om de decals aan te brengen. Een hels karwei omdat de decals zeer stroef zijn en erg lang nodig hebben om "soft" te worden, zelfs met de strafste soort van Daco's Softener (de rode).

Na een ganse dag stonden de strepen er eindelijk op, en na nog een volledige dag stonden ook alle sponsors mooi op hun plaats. Uiteraard is er geen enkele decal gescheurd, dat zou er nog moeten aan mankeren met zo'n stroeve en stijve decals...

Dus, behalve het feit dat het me een gans weekend gekost had om de decals aan te brengen zag het model er nog altijd pico bello uit.

Na nog eens een week drogen vond ik dan de tijd rijp om de eerste Gunze Sangyo vernislaag aan te brengen. Zoals steeds gebruikte ik hiervoor een relatief dunne mistlaag en vlak na het spuiten zag het model er nog steeds ok uit. Pas na een dag drogen begon het wit geelachtig uit te slaan. Erg vreemd. Ik geef toe dat dit de eerste keer is dat ik Humbrol wit gebruikt heb sinds ik vernis met Gunze Sangyo spuitbusjes, want voorheen gebruikte ik altijd ofwel Tamiya enamel verf, ofwel Tamiya acryl spuitbussen verf. Blijkbaar reageren de Humbrol enamel en de Gunze Sangyo vernis met elkaar en slaat het wit dus geel uit. Op de foto's is het verschil erg goed te zien omdat de luchthapper nog geen vernislaag ontvangen heeft, en eerlijk gezegd hoop ik dat hij net zo geel gaat uitslaan als de body, zodat er tenminste geen kleurverschil op de beide onderdelen zit. Dan maar een geelachtige tint, maar wel gelijkmatig!

Eigenlijk moet ik nog een tweede vernislaag zetten op de body, maar ik durf niet goed. Ofwel zit het wit nu goed geseald en zal elke volgende vernislaag geen verschil meer uitmaken, ofwel krijg ik weer een chemische reactie en slaat het wit nog geler uit dan dat het nu al is. Ik veronderstel niet dat iemand anders hier al ervaring mee heeft? Het veiligste lijkt me een proefstukje wit te spuiten en dan enkele lagen Gunze vernis erover te spuiten om te zien wat het effect is...

Zoals je ziet loopt ook hier wel eens iets mis. Niet dat ik het model nu niet meer ga afwerken, maar dat geelachtige gaat me toch blijven ambeteren. Enfin, ik kan er mee leven hoor, maar het is jammer dat ik dit nu voorheb na ettelijke positieve ervaringen opgedaan te hebben met Gunze vernis. En dan is er nog altijd de mogelijkheid dat mijn veronderstellingen verkeerd zijn...

Wordt ondanks alles toch vervolgd
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	matra_04.jpg
Views:	191
Size:	110.0 KB
ID:	2819   Click image for larger version

Name:	matra_05.jpg
Views:	192
Size:	106.2 KB
ID:	2820   Click image for larger version

Name:	matra_06.jpg