Over de race van gisterenavond dus.
Ten eerste, betreffende de startprocedure mea maxima culpa. Die is in het honderd gelopen door de fout van de wedstrijdleiding; een gebrek aan duidelijkheid of amateurisme. In de loop van de dag had ik me reeds afgevraagd of het niet beter ware geweest de race een week uit te stellen om eerst de twee dilemma's (startprocedure en raceformule) op te lossen.
Nu zaten we dus met een polesitter die pas halfweg de trainingssessie toekwam en niet wist wat er precies op voorhand was afgesproken. Het is echter zijn schuld niet dat sommigen de start compleet misten. In je achteruitkijkspiegels zie je bij GPL maar 1 wagen tegelijkertijd, zodat hij onmogelijk kon weten of iedereen op de grid stond. Bovendien is hij pas vertrokken toen de vlag gezwaaid werd (ik stond 3de en bevestig dat dus formeel). Bijgevolg was er ofwel een probleem eigen aan GPL (het is immers vreemd dat 3 personen niet mee waren) dat ervoor zorgde dat sommigen niet meteen konden deelnemen, ofwel waren de personen in kwestie niet alert genoeg (bij mij persoonlijk verliep de startprocedure zoals gebruikelijk,
te weten 30 seconden tijd om je op de startgrid te begeven, waarbij het groene vakje zichtbaar was en tijdens welke tijdsinterval ik nog snel m'n afstelling bijstelde (meer benzine en een iets langere 5de versnelling)).
Ik weet niet of het moment waarop GPL de "achterblijvers" de toestemming verleent om alsnog de baan op te gaan tijds- of plaatsgebonden is (automatisch na 20 seconden, ongeacht of de kop zich in de 1ste of 6de bocht van een circuit bevindt of enkel als het veld door de 1ste, 2de of 3de bocht is). In het eerste geval valt er dan nog een mouw aan te passen als de gedupeerden alarm slagen (dan kan de rest wachten), in het tweede is er helaas niets meer aan te doen.
De start voor de race van volgende week dan: ik had de indruk dat uiteindelijk de meesten zich konden vinden in een rollende start. Indien dit nog steeds het geval is, stel ik de volgende procedure voor. Gewoon min of meer die van gisteren behouden zoals die vooraf was afgesproken : een ronde traag treintje rijden, iedereen gas geven zodra de eerste de startlijn voor de 2de maal overschrijdt (hij kan dit kenbaar maken voor de rest door op voorhand een korte boodschap in te tikken (tijdens het trage rondje of net voor de vlaggenman in actie schiet) en gewoon op enter te drukken zodra hij over de startlijn is. Dit kan hem volgens mij nauwelijks benadelen) en echt inhalen na T1. Het risico van zo'n startprocedure is dan dat het hele veld op een kluitje rijdt (dit is iets minder het geval als ieder pas gas mag geven als hijzelf de startlijn passeert, wat met zich meebrengt dat je bijna automatisch een gat hebt tov je voorligger en achterligger) en dat de kans op ongevallen groter wordt. Aan de
verschillende deelnemers dan om met de nodige omzichtigheid te rijden tot men T1 voorbij is.
Enkele bedenkingen over de racemodeliteiten: ergens zijn we in onze opzet geslaagd vind ik persoonlijk. De startopstelling verschilde immers grondig van de gebruikelijke, met mensen die mensen die nu een hogere startplaats behaalden dan anders. Ook het eindresultaat toont enkele aangename verrassingen.
Wat mij persoonlijk wèl wat tegenviel en ik spreek hier enkel voor mezelf, want ik helaas geen replay, was dat er totaal geen strijd was. Ik reed constant op 1 seconde, later op 2 (een achterligger die me het leven wat spannender maakte, maar die ik niet van de baan gedrukt heb) en op het einde op 3 seconden van de leider, zonder dat ik ook maar de minste gelegenheid had hem te naderen. Hetzelfde gold voor de mensen achter me: ze bleven ongeveer op dezelfde afstand hangen. Ik weet niet in welke maten de anderen dezelfde ervaring hadden, maar het was wat saai rijden.
Hoofdschuldige hiervoor lijkt me de aard van het circuit, eerder dan het feit dat we allen met dezelfde wagen en ongeveer dezelfde afstelling reden. Gisterenavond heb ik namelijk minstens 95% van de race gewoon volgas gereden zonder ook maar m'n voet van het gaspedaal te halen en toch kwam ik niet dichter bij de voorligger. Ik vermoed dat dit volgas rijden gold voor de meesten. Ik heb de indruk dat op een gewoon circuit zulke toestanden minder zullen voorkomen, omdat de rijkwaliteiten dan toch meer aangesproken worden i.p.v. gewoon altijd volgas en wat sturen.
Mijn race ten slotte was dus weinig opwindend. Tijdens de trainingsritten reed ik een pr in m'n allerlaatste ronde. Ook ben ik keihard tegen iemand anders gereden, nadat hij in de muur was gegaan en ik i.p.v. te vertragen gewoon bleef doorrijden en de verkeerde kant koos. Ik heb me daarvoor wel geëxcuseerd. Gestart vanaf de 3de plaats heb ik enkele ronden m'n voorligger gevolgd (Werner denk ik) tot zijn motor ontplofte. Daarna gewoon
de leider achterna gereden, maar zonder dat de onderlinge afstand noemenswaardig wijzigde. Wel nog een heikel moment met een gedubbelde, waardoor ik enkele wielen in het gras zette, maar dat liep uiteindelijk nog goed af. Ik hoopte nog dat Frits in moeilijkheden zou raken, maar dat bleek ijdele hoop. A la régulière 2de geworden, wat ik wel een mooie prestatie vind. Een keer heb ik naar het einde toe een redelijk serieus contact met de muur gehad, maar zonder zware gevolgen.
Dat is het voorlopig denk ik. Tot later.
Last edited by Mario; 28-03-2002 at 19:52.
|