Wel, het is alleszins een schitterend seizoen geweest en we krijgen dan ook een mooie finale volgende week in Valencia.
Ik kon mijn ogen vorige week niet geloven toen Pedrosa zijn move inzette. Nou ja, ik sprong een gat in de lucht omwille van het resultaat maar zoiets dom heb ik in al die jaren nog niet gezien en dat notabene van een drievoudig wereldkampioen! Dat verdiende Hayden zeker niet en al helemaal niet van zijn eigen teammaat. Pedrosa zal wel duidelijke instructies krijgen in Valencia ;o)
Verdient Hayden die titel? Ja en Nee. Ja omdat hij een zeer constant seizoen gereden heeft tot en met zijn thuisrace eind Juli. Neen omdat hij beslist niet de sterkste rijder was dit jaar maar wel optimaal gebruik heeft kunnen maken van de onfortuinlijkheden van zijn concurrenten. Anderzijds, dat hoort er uiteraard bij en het mes snijdt nu eenmaal aan twee kanten.
Rossi is beslist niet zo dominant als de voorbije jaren maar ik denk dat dit ook enigszins te verklaren is door de Yamaha, die zeker niet kan tippen aan de Honda en de Ducati, en de constantere prestaties van Bridgestone. De barometer is volgens mij de prestaties van de andere M1's en die zijn nergens te bespeuren.
Waar het bij Hayden echter aan ontbreekt zijn dominante prestaties behalve in Laguna Seca. Hij rijdt weliswaar constant maar is vooral aangewezen op volgen en hij slaagt er helemaal niet in om van het veld weg te rijden, iets waar de andere winnaars ( op Elias na ) wel in slaagden. De race in Assen vond ik heel typerend voor Hayden : Rossi, Capi, Gibernau, Melandri en Elias uitgeschakeld of geblesseerd aan de start en Hayden moet het nog tot in de laatste bocht uitvechten met een concurrent, ditmaal in de vorm van Edwards, die het ganse seizoen zwaar tegenvalt.
De pech voor de geblesseerden en het geluk van Hayden was dat die crash in Spanje kwam tijdens het eerste raceweekend van vijf die binnen 6 weken plaatsvonden. Er was dus weining tijd om te rusten en te herstellen. Niet vergeten dat Capirossi aan de leiding stond van het WK toen de crash in catalunya gebeurde.
Zodra ze terug fit waren heeft Hayden geen podium meer gezien en is zijn voorsprong enorm geslonken. Het laatste wat hij dus kon missen was een eerste DNF en net nu dankzij zijn teammaat. Ook dat hoort er bij maar dat verdiende hij beslist niet en dat gunde ik hem al helemaal niet.
Dat Rossi zwakke wedstrijden heeft gereden vind ik wel een overdreven statement. In de eerste bocht in Jerez werd hij r uit geramd door Elias en hij slaagt er in om met één voetsteun nog 2 punten binnen te halen. In China een bandenprobleem toen hij derde lag, een mechanisch probleem in Le mans toen hij aan de leiding lag met een ruime voorsprong en nog een mechanisch probleem in laguna toen hij derde lag. Dat zijn 57 ( 2x16, 1x25 ) punten die hij kwijt is door externe factoren om dan nog niet te spreken van de punten die hij heeft laten liggen door zijn blessure in assen.
Al die elementen hebben er wel voor gezorgd dat het seizoen zeer spannend en onvoorspelbaar is geweest en volgende week zullen we het weten of Rossi de enige wereldkampioen zal zijn van het 990cc - tijdperk.
|