Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke
Maar wat moet je dan juist doen hiervoor? Enkel spuiten en decaleren? Raamrubbers mogen nog niet geschilderd zijn zeker... En dan na het vernissen deze en de paneellijnen aanbrengen?
En hoe zit dat dan met de spiegelkappen die je normaal pas kan installeren nadat je de ramen er hebt ingestoken? Deze moeten toch ook meegevernist zijn?
|
Voor de panel lines kan je verschillende methoden gebruiken.
- inkleuren met een (zwarte) stift nadat je de laatste vernis laag gezet hebt
- een wash aanbrengen nadat de laatste laag vernis gezet is (bvb enemal verf verdund met white spirit in een iets donkere tint dan de kleur van de wagen)
- de methode die ik gebruik. De panel lines uitkrassen met een speciaal schrapertje zodat ze veel dieper worden. Dit betekent dat na het spuiten en het vernirnissen er geen werk meer is.
Over het vernissen ... ook daar zijn er enkele methodes.
- De kleur spuiten, de decals aanbrengen en vernissen
- De kleur spuiten, een laag vernis, de decals aanbrengen en opnieuw vernissen
Ik gebruik de eerste methode omdat ik met echte autolak spuit. De meeste modelbouwers gebruiken echter de tweede methode omdat de basis laklaag beschermd is bij het aanbrengen van de decals.
Het voornaamste is dat je goeie vernis gebruikt die de decals niet aantasten. Als je geen Gunze gebruikt (die bijna iedereen op het forum hier gebruikt) moet je dit best even testen op een stukje decal. Ikzelf gebruik Dupont vernis, maar die is niet te krijgen in normale spuitbussen omdat hij voor echte auto's is.
De truk is ook om de eerste 2 lagen vernis te nevelen zodat het oppervlak niet verzadigd wordt. Met lak moet je stelselmatig opbouwen, maar met vernis is dit nog belangrijker.
Lijkt allemaal moelijk, maar als ik in uw plaats was zou ik gewoon een stuk plastic nemen, er een kleur opzetten, een decal erover, laten drogen en dan eens proberen te vernissen. Wat heb je dan te verliezen? Niets! Een stuk plastik ... niet zelfs een kit.
Proberen en ontdekken ...
Als ik me niet vergis is er een demo over spuiten op de meeting in februari. Vernissen zal daar zeker ook aan bod komen.