View Single Post
Old 05-01-2007, 17:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Wat ik ook wel dikwijls doe, is het camoufleren van afgeknipte stukjes van verchroomde onderdelen, op voorwaarde dat het onderdeel zelf geen onvolmaaktheden of gietnaden vertoont. In dat geval is het eenvoudiger dan ontchromen en alcladden.

Omdat ik dat al regelmatig gedaan heb en er misschien mensen die wel eens willen weten hoe dat in zijn werk gaat, zal ik hier een kleine tutorial maken:

Stap 1 : het verchroomde onderdeel wordt van de gietboom afgeknipt met een tangetje, zodat er een stukje overschiet.

Stap 2 : het overtollig stukje wordt voorzichtig weggesneden met een modelbouwmesje, en vervolgens wordt de omgeving van het blank gemaakte plastic gladgeschuurd om geen bruuske overgangen te verkrijgen.

Stap 3 : dit is de belangrijkste stap omdat het het verschil uitmaakt tussen een goede en een slechte reparatie. Je moet uitmaken welk deel je gaat afdekken met BMF zodat de grenzen, de overgang van BMF naar origineel verchroomd plastic zeg maar, zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. In dit geval heb ik ervoor gekozen om de breedte van het stuk gelijk te nemen aan de breedte van de "drempel" van het onderdeel, en de lengte wordt zodanig gekozen dat het stuk precies past tussen de twee verdikkingen van het onderdeel.

Stap 4 : het BMF wordt zeer goed aangedrukt en tegen het onderdeel aangewreven, tot het als het ware één geheel vormt met het origineel onderdeel. Ik moet erbij zeggen dat ik blijkbaar een beetje te enthousiast tewerk gegaan ben bij het wegschuren, zodat er een minimaal deukje in mijn onderdeel zit, maar in werkelijkheid zie je daar helemaal niets van. De macrolens vergroot dit tot enorme proporties. Maar dan zie je tenminste wat ik bedoel eh.

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-03-2012 at 22:07.
Reply With Quote