Beetje Daytona Speed Week info
Ik ben zopas terug van mijn 22e Daytona 500 (binnenkort maak ik ook deel uit van de good OLD boys league); hierbij enkele bedenkingen (hopelijk interesseert het iemand)
- duurste kaart: 5.000$ (wel geldig voor alle evenementen in Daytona). Vraag in de pers: Is dit niet een beetje overdreven? Antwoord van de big boss: "De enige fout die we gemaakt hebben is slechts 100 van deze plaatsen te voorzien; ze waren zo uitverkocht. 200 waren beter geweest !!
- parking op de Florida mall (rechtover het circuit): 40$ op een wedstrijddag en 80$ voor een RV (camper)!!!. Daarvoor mag je natuurlijk NIET overnachten. En in België zouden ze kilometers te voet lopen om geen 2€ parking te moeten betalen
- prijzengeld voor de Daytona 500 (één van de 5 wedstrijden tijdens Speed Week): houdt U goed vast: 18.000.000$ (U leest goed 18 MILJOEN DOLLAR voor één wedstrijd). Kevin Harvick 1,4 miljoen dollar (afgerond). Tweede Mark Martin toch nog 1,05 miljoen dollar. Laatste amper 250.000$, de sukkelaar.
- Het meest bangelijke blijft nog altijd de Outlaw Sprint Cars in Volusia County. 800m aarde ovaal. 59 Sprint Cars waaronder de stars Steve Kinser, Joe Saldano, Danny Lasoski, Craig Dollanski, Donnie Schatz. 800pK onder het zitvlak; bijna geen plaats voor de voeten. Maar een loodzware voet. Volgens de omroeper 133mph = 212kmh GEMIDDELD!!! Maar het gemiddelde is praktisch gelijk aan de topsnelheid. De toppers heffen niet op bij het inkomen van de bocht. Remember 800m ovaal in aarde. "These boys have really VERY big balls". Onze Europese circuit vedetten lijken watjes daarbij vergeleken.
- op de zwarte markt worden tickets voor de 500 tegen 4 x de list prijs verkocht. Alle 160.000 ZITplaatsen uitverkocht (er zijn geen staanplaatsen) ! Welk F1 circuit doet hen dat na?
- parkingprijs voor een RV (camper) in het West lot (naast het circuit - ik schat een 2.000 plaatsen; wij hadden nummer 613 halfweg de eerste parking)): 450$ gelijk of U 3 weken blijft of slechts enkele dagen. Bijna een jaar op voorhand uitverkocht.
- Een drie vier jaar terug moesten ze nog enkele onwaardige auto's toelaten (de fameuze Kirk Shelmerdine) om aan het aantal van 43 starters (televisie, you know) te halen. Dit jaar meer dan 60, waardoor er velen na de twins naar huis mochten.
- Een enquête van Gallup met zeer verrassende resultaten. Alhoewel Nascar razend populair is in de USA, heeft slechts 4% (VIER) van de ondervraagden de autosport op de eerste plaats gezet als hun favoriete sport. American football kwam op de eerste plaats met ongeveer 35%, dan baseball, basketball. Van de autosport zelf heeft Nascar veruit de absolute meerderheid; IRL, dragraces en Champ Cars komen zeer ver achter en van circuit races (bij Grand Am en Formule 1 heeft men reeds een nul voor de komma staan).
- Wat minder boe geroep bij de voorstelling van Jeff Gordon. Zou het zijn omdat hij met een Belgische hertrouwd is?
Bijna geen inkt meer in de pen. Even opvullen en straks tweede gedeelte (Montoya en Nascar worldwide).
|