View Single Post
Old 26-02-2007, 00:21
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Dat ik eigenlijk van bijna niks moest beginnen wist ik wel, maar ik had gedacht dat wat ik had toch al goed zou zijn ... FOUT! Toen ik het voorste gedeelte op de symmetrie plaat zette bleek de firewall niet evenwijdig te staan met het voorste gedeelte. Een verschil van ongeveer 0,8mm, maar ... het stoorde me

Dus, had ik 2 mogelijkheden. Of ik doe alles in het midden over en zet het terug in elkaar zodat alles recht staat of ik schuur de resterende delen zoveel bij dat alles recht komt. De firewall is ongeveer 2mm dik, ook niet echt op schaal, dus uiteindelijk werd het schuren en frezen. De firewal heb ik eerst op dikte gebracht en dan de bovenste bord van de cockpit dan recht bijgewerkt. Alweer een probleem minder.

De volgende stap was de cockpit versteviging. Deze wagens waren eigenlijk ver voor op hun tijd. Niet alleen waren ze erg licht en hadden ze een redelijk hoog vermogen waardoor ze Ferrari's en andere bolides moeiteloos naar huis reden, maar hun chassis was een soort tub chassis waarbij de piloot een een voorhistorische cel zat. Het was eigenlijk een cel voor 2 personen die ter hoogte van de dijbeen een tunnel werd. Dit geheel stond dan nog eens op een soort ladder chassis waardoor optimale stijfheid (voor die tijd) een feit was.

De bedoeling is om alles klaar te maken en als laatste een vlakke bodem onder het model te monteren. De bestaande kits hebben echter het bovenste deel van de tub in het dashbord en het onderste deel op de bodem zodat er altijd een lelijke naad ontstaat. Ik heb de versteving aan het dashbord, dat ondertussen vlak geplamuurd en geschuurd werd met de rest van de carrosserie, bevestigd en uitgeplamuurd. De naad is er dus niet.

De deuren werden alletwee verwijderd en waarschijnlijk zal de rechter opnieuw gesloten worden, maar de gegoten carrosserie is een vol deel en de echte deuren zijn hol, dus de deur moest eruit om een nieuwe te maken. De linker deur, die open zal staan, is al nagemaakt uit aluminium sheet, de andere volgt. De deurdrempels zijn opnieuw opgebouwd en met de rest van de carrosserie uitgewerkt.

Veel vordering is er op het eerste zicht niet te zien, maar in werkelijkheid is er alweer 10 uur werk voorbij. De volgende stappen zijn de deuren verder afwerken en een systeem van scharnieren voorzien.

To be continued ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - bovenaan op symmetrie plaat, scheef.JPG
Views:	636
Size:	19.6 KB
ID:	5163   Click image for larger version

Name:	resised - firewall uitgefreesd en binnenhull linksa chter.JPG
Views:	639
Size:	35.4 KB
ID:	5164   Click image for larger version

Name:	resised - deur in alu links voor.JPG