Zelfs indien je niets gehoord hebt, dien je je aan de verkeersborden te houden. Als daar staat 90, dan is dat 90.
De N80 Hasselt - Namen is nu voor een groot deel 70 geworden. Vroeger mocht je er 90. Hier zijn ook geen waarschuwingsmeldingen voor geweest bij de wijziging, maar je bent er wel bij als er geflitst wordt, en dat hebben ze - doen ze nog steeds hoor - erg veel gedaan sedertdien, terwijl toen je 90 mocht ik er nooit een flitser gezien heb.
Je moet gewoon altijd goed kijken en je aanpassen als je in het verkeer zit. Auto-pilot is enkel toegelaten boven een bepaald "flight-level", er daar komen wij niet.
Wat me overigens enorm is opgevallen afgelopen week, is het gedrag van de "execs" tijdens de avondspits. Je kent ze wel, de gasten met een Bé-em, Merc, Audi, Saab of Volvo onder de kont, betaalt door de baas net zoals de diesel die ze erdoor jagen. 90? Niet voor ons. Wij knallen gewoon verder en als je niet aan de kant gaat, doen we lekker aggressief. De overtuigde middenvinger, knippererende lichten en bumperkleven die me te beurt zijn gevallen toen ik enkele keren op het middenvak aan 90km/u rijdend een vrachtwagen inhaalde, heb ik op 1 hand niet kunnen tellen.
Verkeersbord wettig of niet? Iedere overtreder gewoon doen betalen en de execs dubbel. Afkomen met wettigheid als argument is gewoon het dikste en flauwste excuus dat ik al gehoord heb om zich toch maar niet aan de regels te moeten houden om gewoon hun eigen goesting te kunnen doen. Ongehoord!