Toch nog even de draad opnieuw oppakken.
Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde mening en smaak hebben, want anders zou het leven toch eentonig zijn.
Nascar (misschien) worldwide: worldwide beperkt zich niet tot Europa. Ik denk dat Europa voor Nascar eerder op de derde plaats komt, naast eerst Japan, dan Mexico en wat dieper in Zuid Amerika.
Moet Nascar zich naar Europa schikken? En hiermee bedoel ik het soort type wedstrijden? Naar mijn mening moeten ze op ovaal blijven (alhoewel er inderdaad weinig geschikte banen zijn). Gaan ze op circuit, dan geven ze hun sterkste troef (een ander soort wedstrijden als dat we in Europa gewoon zijn) uit de hand. Gaan ze uitsluitend op road course, dan denk ik, is er geen bal aan te zien, want wat onderscheid hen dan van de ontieglijk vele verschillende series in Europa, waar alles zich beperkt tot ongeveer treintje rijden (DTM benadert het Nascar model het meest, maar - sorry voor de fans - het blijft hoofdzakelijk treintje rijden, met af en toe wat gedrum voor een plaats winst).
Wat veiligheid betreft hebben ze sedert het ongeval van Earnhart onnoemelijk veel vooruitgang gemaakt met hun HANS systeem en hun flexibele muren. En de verhouding gekwetsten tegenover het aantal toch wel zware crashes is zeer klein. Trouwens in de F1 was het ook bijna prijs dit weekend. Niemand is er vrij van.
Nextel Cup en Pick Up trucks op AB moteurs kijken. Geen enkele publiciteit. Persoonlijk vond ik het vroeger beter. Toen waren de uitzendingen van de Winston Cup ongeveer 1 uur lang en de slaapverwekkende fases (want die zijn er ook in Nascar) werden eruit gehaald. Nu worden de ganse wedstrijden integraal uitgezonden. Minimaal drie uren is wel zeer lang. Blijft een feit dat een wedstrijd op TV volgen, nog in de verste verte niet kan tippen aan een live meemaken ter plaatse (dat zal in de F1 ook wel zo zijn, met dit verschil dat men daar meestal maar een klein deeltje van het circuit ziet).
Road course of ovaal irrelevant? Integendeel. Het zou toch wel zeer straf zijn als één van de beste F1 piloten niet vooraan zou zijn in zijn eigen specialiteit. Ik herhaal: racen op ovaal is veel moeilijker dan men denkt. Montoya was terug nergens zondag laatst. Dit bevestigt alleen maar mijn thesis dat racen op ovaal een specialiteit is, welke men met veel geduld moet leren.
Ik heb ook nooit beweerd dat Jeff Gordon Loeb in een rallye zou kloppen. Ik beweer alleen dat er in Nascar enkele piloten rondlopen die in elke formule tot de top zouden behoren. En vergeet het maar dat de ROC een spelletje is. Om een groot kampioen te kunnen worden, moet men enorm eergierig zijn; men laat zich niet zomaar verliezen voor de fun; toch zeker niet van een wildvreemde in de specialiteit.
Dat er op sommige wedstrijden ook wat show erbij komt, heeft men in Europa ook van de Nascar overgenomen. Alleen in de USA is alles een maatje groter en spektakulairder.
En wat Busch (niet Kurt of Kyle) hierbij komt doen ontsnapt mij volkomen.
Allez, er is opnieuw stof om de discussie te laten oplaaien.
|