Review Belcar First Race: Russell Racing
Eerste overwinning is een feit
Het West Vlaamse broederpaar Frank en Hans Thiers heeft afgelopen zondag tijdens de seizoensopener op Circuit Zolder met brio de Divisie 3 van de Mediagroep Van Dyck Belcar gewonnen en werd 13de algemeen in hun Porsche RS.
De komst van SRO als nieuwe promotor van het Belcarkampioenschap en de daaraan gekoppelde GT3-wagens heeft het reglement volledig gewijzigd. Bepaalde Belcarwagens van vorig seizoen, zoals de Porsche RS van de familie Thiers, worden dit jaar ingedeeld in een aparte Divisie die op Circuit Zolder moest voldoen aan een normtijd die vier seconden hoger lag dan de snelste wagen in GT3. Concreet wil dat zeggen dat hun Porsche in Zolder niet onder de chrono van 1’38”400 mocht duiken. Indien ze dat wel deden werden ze bestraft en kregen een ‘drive through’. Dit is zo door de organisatie in de reglementen opgenomen om zodoende de nieuwe GT3-wagens, die op termijn het kampioenschap gaan overheersen, te bevoordelen en te laten winnen in het algemene klassement. De Porsche RS van Frank & Hans Thiers mag nog rijden, maar geen bedreiging vormen voor het GT3-veld. Zij krijgen nog één of twee jaar om met hun Porsche het Belcarveld te vullen om dan noodgedwongen over te schakelen naar de Divisie 1 waarin de GT3-wagens zijn ondergebracht.
Frank Thiers: “We waren goed voorbereid, maar hebben moeite om de normtijd onder controle te houden. Het is constant balanceren op een slappe koord. Je kan je geen enkele fout of uitschuiver permitteren tegenover de concurrentie. Want bij een eventuele inhaalrace zit je met die normtijd in je maag. Wie in staat is om constant rondjes te draaien van 1’38”4 en daarenboven nog een goede pitstop maakt, wint de Divisie 3 zonder echt te racen of zich te moeten forceren. De concurrentie is héél sterk binnen de Divisie 3 en we moesten héél geconcentreerd rijden om mee vooraan mee te strijden. Bij de pilotenwissel verloren we véél tijd met een elektrisch probleem aan de starter en zakten terug in het klassement. Ook moesten we éénmaal door de pitlane omdat we net onder die normtijd doken. Deze ligt mijn inziens te hoog. Het is frustrerend als je steeds van het gas moet terwijl een plaats binnen de top 10 voor het grijpen ligt. Ik heb begrip voor de organisatie die het moeilijk heeft om een normtijd te bepalen. Maar deze bepalen op basis van de vrije training is in ieder geval een slechte keuze. De Corvette draaide tijdens de eerste kwalificatie een tweetal seconden sneller dan tijdens de vrije training. Ik zou het niet méér dan normaal vinden indien men dan een herberekening zou maken inzake de normtijd. Nu lag deze 4 seconden boven de pole. En dat is teveel. Ik hoop dat de organisatoren zich nog eens gaan bezinnen voor de volgende wedstrijd in Donington. Dit is voor bijna iedereen onbekend terrein en de rijders zullen de vrije training benutten om het tracé te ontdekken. Op basis daarvan terug een normtijd bepalen in niet echt logisch. Voor de rest reden we een puike wedstrijd en verloren onderweg enkele van onze belangrijkste concurrenten. Ik vond het spijtig dat de Mosler en de Ultima uitvielen. Niettegenstaande dit in ons voordeel was, hadden we liever een zwaardere strijd gezien om de overwinning. Maar in ieder geval zijn we gelukkig met het resultaat. Het deed deugd om nog eens op de hoogste podiumtrede te staan”.
|