Review Belcar Donington: Harry Steegmans
Harry Steegmans:
“Ondanks de pech toch tevreden met eerste podiumplaats”
Harry Steegmans verliet Donington Park met gemengde gevoelens. Enerzijds had de Antwerpenaar samen met de Nederlander Kevin Leest een prachtige wedstrijd gereden op de AD Sport-Porsche biturbo, met een tweede plaats in Divisie 3 als resultaat. Anderzijds hadden ze zonder pech en de daaraan gekoppelde vijf pistops een plaats kunnen ambiëren binnen de top 8.
Harry Steegmans: “De mensen van SRO hebben afgelopen weekend woord gehouden betreffende de normtijd in Divisie 3 en ervoor gezorgd dat we konden meefietsen voor een dichte ereplaats. Er werden ons twee voorstellen gedaan. Ofwel een normtijd van 1’12” voor het ganse weekend of 1’14” tijdens de kwalificaties en nadien de pole verhogen met 2”. Iedereen opteerde unaniem voor het tweede voorstel en gezien de Mosler van Radermecker de pole zette met 1”08”994 hadden we zodoende voor de wedstrijd een volle seconde winst geboekt. Een eerlijk voorstel dat ze hopelijk blijven handhaven voor de rest van het seizoen. Tijdens de trainingen moesten we dus uiteraard zéér voorzichtig zijn wat ons uiteindelijk een 25ste startplaats opleverde”.
“Kevin nam de start en sneed als een mes door het peloton. Na 40 minuten wedstrijd toefde hij reeds in 7ste positie net voor de Aston Martin. Plots hoorde hij een onheilspellend geluid en zocht de pits op. Ik nam over maar het ging van kwaad naar erger. Op een bepaald moment en nadat ik reeds enkele malen een pitstop had gemaakt, viel ik zonder remmen en ontdekte men dat de binnenste ster van het achterwiel het had begeven en de remleiding was geraakt. Ondertussen waren we ver weggezakt in het klassement en heb ik er nog een klein uur flink de pees opgelegd. In mijn enthousiasme dook ik 3/100 sec. onder de normtijd, wat me nog een ‘drive through’ opleverde. Uiteindelijk zijn we nog als 20ste over de meet gebold en werden tweede in Divisie 3. Mijn eerste podiumplaats in de Belcar verzachte de pijn, maar een overwinning in Divisie 3 en een dichte ereplaats had er dik ingezeten. Door de pech verloren we méér dan acht minuten in de pits tegenover de concurrentie. De crew van AD Sport heeft een fantastische job gedaan door het euvel in een mum van tijd te herstellen. Tegen een velg die aan diggelen gaat heeft trouwens niemand verhaal. Voor hetzelfde geld scheurt die volledig uit en ga je het decor in. Dus ondanks de pech en de verloren tijd kijken we tevreden terug op de traditionele Belcar-uitstap naar het buitenland. En vooral omdat promotor SRO een goed compromis uitwerkte betreffende de normtijd”.
|