View Single Post
Old 13-05-2007, 18:01
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

De werken zijn officieel gedaan én de nieuwe track is gisteren zaterdag 12 mei direct gedoopt tijdens een Duez track day.

Ik las dit op pitstop.tv:

Quote:
Zaterdag 12 mei 2007, 9 uur ’s ochtends. Negen SEAT Leon Cupra’s – drie zwarte, evenveel gele en rode – wachten rustig in de “endurance” pitlane tot het licht op groen springt. Aan het stuur van de eerste twee wagens zitten Marc Duez en Pierre-Yves Corthals.

De eerste bestuurde met succes de SEAT Ibiza kit car en de Cordoba WRC in de Belgische en internationale rallysport, terwijl de tweede het WTCC 2007 (wereldkampioenschap voor toerwagens) betwist aan het stuur van een Leon ingezet door SEAT-België met steun van Monroe. Het beeld heeft iets weg van een overdracht van de fakkel.

Het licht springt op groen de negen Leons gaan de baan op. Een rondje, nog een tweede en een derde voor ze terug de pitlane opzoeken om plaats te maken voor de eerste groep deelnemers aan de “Duez Day”. De lachende gezichten spreken boekdelen. De piloten houden duidelijk van Francorchamps new look. « De nieuwe chicane is tof, » vertelt Marc. « Het traject is natuurlijk. De chicane zet de rijkunsten in de verf en biedt mogelijkheden om in te halen tijdens wedstrijden. Met deze SEAT Leon Cupra van 240 pk heb ik al een paar verschillende lijnen kunnen vergelijken… »

Een mening die gedeeld wordt door Pierre-Yves: « Geef mij een race in het WTCC op dit circuit! Net als Marc, vind ik de nieuwe chicane uitstekend. Het is een enorm verschil met de vroegere versie. Met het kleine hoogteverschil bij het uitkomen van de chicane, kon ik de kwaliteiten van motriciteit van de straatversie van de SEAT Leon Cupra goed aanvoelen. Maar, wat zou ik hier graag racen met mijn wedstrijdwagen. De verbreding van de uitloopstrook in de Source maakt het ook mogelijk sneller uit de bocht te komen… en daardoor de Raidillon nog enkele km/h sneller aan te vatten. Des te beter, want zo wordt de Raidillon nog een beetje selectiever. »

Het enthousiasme is dus groot bij het begin van het nieuwe leven van de omloop in de Ardennen. Nu is er nog enkele weken tijd voor incentives, maar op 9 juni begint het racewerk met de 12 Uren van Spa, de topwedstrijd in het BTCS-kampioenschap, waar ook een SEAT Leon Supercopa aan deelneemt.