Awel Dominique, omdat ge op uwen 1200ste post durft zeggen dat ik nen 'tuttereer' ben, zal ik in enkele woorden uitleggen hoe ik het doe. Foto's volgen later wel in de 'tut'.
Benodigdheden.
- 2 componenten epoxy lijm
- alu tape of lood tape (omdat deze makkelijk te plooien is en in vorm blijft)
- een stukje zeer dunne plastic, een spachtel of een kunststof rol
- een zijde doek met heel fijne structuur (en nu zou alles al duidelijk moeten worden!!!)
- schuurpapier
Bewerkingen.
- Schuur de tape lichtjes op met schuurpapier (korrel 600)
- Kleef de alu/lood tape strip aan beide uiteindes vast zodat hij goed strak gespannen staat
- leg een strip zijde doek die net iets breder is als de strips alu/lood tape over te tape en kleef hem ook met een stuk tape aan 1 zijde vast. Dit is zeer voornaam. Doe je dit niet, dan zal straks het patroon van het weefsel scheef trekken en op niks meer trekken
- klap de zijde doek weg van de tape zodat je ge gemengde 2 componenten lijm kan aanbrengen over gans het oppervlak van de tape. Breng genoeg aan en zorg ervoor dat HET GANSE oppervlak van de tape ingesmeerd is
- leg het weefsel opnieuw op de tape die nu ingelijmd is en laat enkele seconden intrekken
- wrijf nu met de spachtel (of rol met de rol) de overtollige lijm in meerdere keren weg onder lichte druk zodat het weefsel 'droog' wordt. Doe dit natuurlijk alvorens de lijm begint uit te harden. Begin te wrijven bij de zijde waar de zijden doek vastgekleefd is en wrijf hiervan weg. Nogmaals ... gebruik lichte druk zodat je de zijden doek niet te fel belast bij het wrijven/rollen
- laat drogen. Als je 5min epoxy lijm gekozen hebt is het boeltje klaar in 5 minuten
Zoals jullie zien is het dus echt peanuts! Maar ... je moet dus een zijden doek vinden met een heel fijne structuur, en in iedere hobby shop zul je die wel vinden (tegenwoordig loop ik meer in hobby shops dan in modelbouw winkels op zoektocht naar allerlei oplossingen). De structuur van het doek bepaald dus eigenlijk de schaal van de gordel.
Simpel .... of niet?
|