Je bent in Budapest en je weet dat er een F3000 race zal zijn op de Hungaroring. Dan probeer je toch te gaan kijken zeker? Voor ons was het de eerste kennismaking met het befaamde Hongaarse circuit.
Zonder wagen aan de Hungaroring geraken blijft een hele onderneming. Gelukkig logeerden we bij een Hongaarse vriendin die ons een goed deel op weg kon helpen, anders waren we er misschien nooit in geslaagd het te vinden.
Een taxirit komt neer op ongeveer 80 EUR maar dat brengt je wel bij de hoofdingang zonder centje pijn.
Er waren dus ook speciale bussen ingelegd vanaf één van de belangrijkste tram/metro/bus knooppunten van Budapest : de Arpàdbrug (Arpàd Híd). alleen was er nergens over de race (die de naam meekreeg van Material Cup Grand Prix) iets te vinden in tijdschriften of op de circuitwebsite. Diverse verzoeken aan de circuitinfodienst vielen in dovemansoren.
We kozen dus de moeilijke oplossing : het openbaar vervoer (dat in Hongarije wel schitterend is geregeld, één van de goede dingen die ze nog overhouden van het oude communisme) Dit ging als volgt : bus tot aan metrolijn2, metro2 tot het Hêv-station. De Hêv is een voorstadsdienst die een soort trein operereert. Die bracht ons naar Mogyorod. Daar wees een buschauffeur die gelukkig "Hungaroring" verstond ons naar een minibusje. Nou ja, minibus : een oude Ford Transit met zetels, die een pendeldienst deed tussen het station daar en het "Aquapark", inderdaad een soort Aqualabi....
De van nam een karrespoor tussen de maisvelden, de weg ging op en neer en had putten waar een gezonde fietser zou kunnen insukkelen om nooit meer teruggevonden te worden. Na een tijdje ruimde de mais plaats voor wijnranken en plots kon je het circuit in zijn geheel zien liggen in de vallei, alsof je een luchtfoto zou zien. Hij zette enkele jongeren af aan Aqualabi en beduidde ons dat we moesten blijven zitten waarna hij ons afzette bij de hoofdingang. Die ligt eigenlijk helemaal anders dan ik had verwacht, nl achter Turn1. Bij de terugrit moesten we wel de twee kilometer lange wandeling doen naar Aquapark om het busje terug te vinden. Luchttemperatuur die dag : 32 graden
Het circuit is zeer compact en draait constant op zichzelve. De baan doet zeer smal aan en het is inderdaad moeilijk om je voor te stellen dat hier F1's met 900PK overrazen. De paddock is in twee stukken (boven en onder), de "security" liet bij deze gelegenheid alles openstaan. Zo kon je op een muurtje gaan zitten naast de uitloopstrook voor Turn2. Na de F3000 race ben ik gewoon de pit ingelopen om de podiumfoto's te maken, geen kat die opkeek, en ook ben ik zonder problemen gewoon boven in de toren gaan uitslagbladen halen op het perscentrum. Geen enkele Hongaar keek nog maar in mijn richting, ofwel waren ze niet geïnteresseerd ofwel zag ik er wreed "professioneel" uit...
Van de helft van het circuit dat we hebben verkend leek Turn1 met voorsprong de beste plaats om te kijken. Misschien is er aan de achterzijde van het circuit nog wat interessants maar de loden hitte deed ons besluiten niet te veel rond te hossen.
De moeite waard om eens te gaan kijken naar zulk gratis evenement als de F3000 of de World Series moest je toevallig in de buurt zijn. Gewoon eens voor het avontuur op zich. Voor een dure show als de F1 zou ik er echter niet speciaal naar toe reizen. Hongarije is wel goedkoop maar ook ver en je zal geluk moeten hebben om een handvol Hongaren tegen te komen die wat Engels spreken. Magny Cours of de Nurburring, Hockenheim zijn dan waarschijnlijk betere alternatieven om de dure Belgische GP te ontvluchten.