Terug handvol kandidaten voor de zege
Komende donderdag staat de Belcar Thursday Race op het programma. Een wedstrijddag waarin alle Belcar Series aan bod komen met als hoofdmoot de derde manche van de BonGou Belcar Endurance Cup. En afgaand op wat we tijdens de twee voorgaande wedstrijden kregen voorgeschoteld, mogen we ons méér dan waarschijnlijk terug aan een spannende race verwachten met een resem aan hoofdrolspelers. De BonGou Belcar Endurance Cup is momenteel bezig aan een flinke opmars. Zowel kwalitatief als kwantitatief. Uiteraard deels te wijten aan de koers die SRO Belgium vaart en die op korte termijn alleen nog GT3 en GT4 onderdak zal bieden in de Mediagroep Van Dyck Belcar. De wagens uit de huidige Divisie 2 & 3 zullen zodoende andere oorden moeten opzoeken. De Belcar Endurance Cup is het ideale vangnet.
Ondanks het feit dat de Ultima reeds tweemaal vroegtijdig de handdoek in de ring moest gooien, stonden ze wel telkens op de pole en reed het duo Pampel/Joosen aan de leiding alvorens uit te vallen. Tijdens de laatst verreden wedstrijd in het kader van de Q8 Truck Grand Prix had het team van Euroracing rond halfkoers zelfs één ronde voorsprong op zijn naaste achtervolgers. Maar toen ging voor de tweede maal op rij de versnellingsbak stuk en mocht de Ultima terug vroegtijdig op de trailer. Christophe Pampel: “Voor ons is het kampioenschap over en we kunnen geen rol van betekenis meer spelen. Maar dat wil wel niet zeggen dat we het kopje laten hangen. Ondanks een goede voorbereiding naar het seizoen 2007 toe, werden we tweemaal verraden door de schakelbak. Tijdens de eerste wedstrijd was het gewoon een veertje dat metaalmoeheid vertoonde. Een race verder ging dan de ganse inhoud aan diggelen. Blijkt nu dat het binnenwerk gewoon tot op de draad was versleten. We hebben nu alles vernieuwd en kunnen terug richting arena. Gezien we niet meer meespelen voor de titel hoeven we ook niet te rijden in functie daarvan. Terug de pole draaien en de wedstrijden domineren is ons streefdoel. En hopelijk kunnen we het nu eens twee uren probleemloos uitzingen. Op termijn gaan we ook nog andere verhoudingen monteren die de Ultima nog een tweetal seconden sneller moet maken op Circuit Zolder”.
Ondanks het feit dat de Ultima reeds tweemaal de snelste chrono op de tabellen zette, was de concurrentie toch niet veraf. Het Prospeed-duo Van Roij/Lamot moest tijdens de Belcar First Race amper 26/100 sec. toegeven terwijl CEO-rijders Van Hoepen/Bouvy tijdens de tweede wedstrijd strandden op 44/100 sec. van de pole. Het verschil in de kop van het gebeuren is dus bijzonder klein. En sinds Fred Bouvy zijn opwachting maakte in de BEC aan de zijde van Van Hoepen komt CEO Racing telkens aan de start als één van de grote favorieten. Van Hoepen/Bouvy wonnen immers de vorige manche. De tweede Porsche Supercup van CEO wordt nog steeds gemend door Van Rossem/De Laet. Maar het rijtje kanshebbers is zéér lang. Momenteel staan titelverdedigers, vader en zoon Raus, via twee tweede plaatsen aan de leiding die ze delen met het Prospeed-duo Van Roij/Poncelet. Deze wonnen de openingsmanche van het seizoen. Verder is het nog uitkijken naar de Porsches van vader en zoon Van Rompuy die ondanks de pech in de laatst verreden wedstrijd een fantastische openingsmanche reden. Vooral de jonge Tom Van Rompuy bewees toen zijn maturiteit met de Porsche Supercup van First Motorsport. Ook andere Porschisten zoals Steegmans/Van den Broeck, Gevers/Tavernier, Van Elslander/Goegebuer, Kevers/Dehaye, Van Oost/Cracco, enz. worden terug in de voorste gelederen verwacht.
Nog een grote kanshebber op een dichte ereplaats is de First-Porsche van Vetters/Jeuris, die tijdens de laatst verreden wedstrijd een grote indruk naliet alvorens Ronald Vetters naast de piste belandde na een inschattingsfout met een takelwagen. Zij rijden wel in de gastklasse en pakken zodoende geen punten voor het kampioenschap.
Het wordt dus terug een Porsche-armada die het moet opnemen tegen de Ultima.
Maar ook bepaalde wagens uit de andere Klassen laten zich niet onbetuigd. De BMW V8 van Beliën/Jakobs is mee met de goede trein. Ondanks remproblemen en een derde plaats in Klasse 2 tijdens de Q8 Truck GP staat het BMW-duo op een voorlopige vierde plaats algemeen in de tussenstand. Maar ze hebben amper één puntje voorsprong op merkgenoten Vanhamme/Schulpé/De Backer die aan een indrukwekkend seizoen bezig zijn. De Broers Werckx hinken voorlopig wat achterop na de 0-score tijdens de eerste ontmoeting. Zij moeten nu een inhaalbeweging doen.
Bloedarmoede is er momenteel in Klasse 3 waarin voorlopig amper drie wagens aktief zijn. Deze worden dan ingedeeld in een hogere Klasse. Daarin sleepten de BMW’s van Van de Water/Dierckx en Geelen/Beyers reeds elk een puike vierde plaats uit de brand wat ze samen aan de leiding brengt. De Audi TT volgt reeds op ruime afstand, maar het BTS-team van Van Sprundel/Frans werkt hard om de mooie Audi competitief te maken.
De BMW 120d van De Doncker/De Neef rijdt momenteel buiten categorie in Klasse 4. De diesel met het enorme koppel en laag verbruik staat momenteel op een gedeelde vijfde plaats algemeen en heeft reeds twee Klasse-overwinningen op zijn actief. Laten we hier vooral niet vergeten dat dit exemplaar een ex Schubert-wagen is die in een recent verleden grote ogen gooide in de etmaalraces op de Nürburgring en Dubai. De Renaults Clio van kampioenenduo Servranckx/Schmook en Voet/Van den Broeck bijten momenteel hun tanden stuk op de BMW, maar het verschil in waardeverhouding is te groot om de BMW te bedreigen.
Timing & tussenstanden:
www.belcar.com