De F1 is weer in het land, tijd om weer eens te "zeiken" op F1 en autosport in de krant. Een wel heel slecht stukje in Het Laatse Nieuws:
Quote:
Grand Prix Francorchamps zorgt voor 8.500 ton CO2
De Grote Prijs Formule 1 van Francorchamps zal dit weekend voor 8.500 ton CO2 zorgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de ULg, dat naast de uitstoot van de F1-wagens ook rekening hield met het vervoer van de toeschouwers.
http://www.hln.be:80/hlns/cache/det/...=categorieArt1
|
Een slag om de arm, heeft HLN de juiste gegevens overgenomen uit dat onderzoek? Ik mag er toch vanuit gaan dat er bij een krant geen 15-jarige internetcowboys werken

Dus, verder met de kritiek op dat stukje en dus ook het onderzoek. Als student heb ik nooit een universiteit bezocht, maar dat had u wellicht al gemerkt aan mijn berichtjes op dit forum
Volgens dat onderzoek komt de 8.500 ton CO2 uitstoot als volgt tot stand:
6.975 ton => wagens bezoekers
629,4 ton => pers (de wagens van de journalisten? het TV-compound?)
501 ton => technische ploegen (geen idee wat ik daarvan moet denken)
54,5 ton => F1 wagens (of zitten daar de GP2 en Porsches ook bij?)
Als dat de berekening is dan ben mis ik nog wat tonnetjes CO2? Hoeveel ton CO2 veroorzaken de energiecentrales met de energievoorziening voor deze GP met de voeding van het vaste net? Zal maar geen boekje opendoen over de tijdelijke stroompunten op het circuit dit weekend

Wat te denken van de energie die men heeft verbruikt om alle produkten te fabriceren voor dit weekend? Denk bijv. aan de blikjes bier.
Verhouding in het aantal tonnen uitstoot tussen de F1 wagens en de wagens van het publiek. Ik ga even van het volgende uit, F1 wagens zijn vuiler maar maken niet zoveel km's. Personenwagens zijn schoner maar maken meer km's. Voor het gemak, F1 wagens personenwagens verbruiken evenveel liters benzine dit weekend en de uitstoot van CO2 is gelijk.
54,5 ton op 22 wagens? Dat is dan 2.477 kg per F1 wagen. Als ik dat omreken naar de personenwagens, dan zouden er maar 2815 wagens op de parking staan. Als ik hetzelfde truukje uithaal maar dan met de andere racewagens erbij kom ik nog steeds niet verder dan 9000 personenwagens. Zoals het er nu naar uitziet lopen er dit weekend meer dan 60.000 personen rond op Spa.
Kijk, als ze klagen over de uitstoot van CO2 dan moeten zo'n stukje ook plaatsen over Rock Werchter of de Ronde van Vlaanderen. Dat zijn evenementen waar toch een paar bezoekers op afkomen

Waarom plaatsen zo'n bericht alleen in combinatie met autosport?
Nee, het gaat weer over autosport en dan denkt de linkse groene goegemeente weer een trap te kunnen uitdelen. Ik word een beetje moe van dergelijke tendentieuse berrichten.