Ik zou nog niet zo helemaal zeker zijn Marcel. Een zoektochtje van 5 minuten op het net (spaartmij van een dikke boek over handelsrecht open te klappen) leert mij alvast enige relevante zaken :
Om van toepassing te kunnen zijn, moeten de algemene verkoopsvoorwaarden deel uitmaken van een contract. Indien er geen algemene voorwaarden gestipuleerd zijn, is het burgerlijk gemeen recht van toepassing op het contract. Als de handelaar algemene verkoopsvoorwaarden oplegt aan zijn klanten, ongeacht of het particuliere of professionele kopers zijn, kan hij afwijken van de bepalingen van het burgerlijk wetboek. Als er in de verkoopsvoorwaarden onrechtmatige bedingen voorkomen die door de wet betreffende de handelspraktijken verboden zijn, zullen de bedingen als van rechtswege nietig beschouwd worden.
De klant moet de algemene verkoopsvoorwaarden dus niet alleen kennen, hij moet er ook uitdrukkelijk mee hebben ingestemd, wat blijkt door de ondertekening van het verkoopcontract. Daarom is het nodig de voorwaarden te vermelden in alle contacten met de klant: op het voorgedrukt briefpapier, en alleszins op bestelbons. De vermelding op de facturen alleen is onvoldoende.
Om dezelfde reden moeten de algemene verkoopsvoorwaarden vermeld worden op de voorkant van de handelsdocumenten. Is dit om één of andere reden niet mogelijk dan moet op de voorkant tenminste duidelijk meegedeeld worden dat de op de achterkant vermelde bepalingen deel uitmaken van de overeenkomst en dat de koper ze bij ondertekening kent en aanvaardt. De algemene verkoopsvoorwaarden kunnen desnoods ook in een bijlage aan het verkoopcontract vermeld worden en in dit geval moet het contract naar de bijlage verwijzen.
Ik leer uit deze tekst dat ik de verkoopsvoorwaarden moet kennen en ermee moet instemmen. Als deze tekst in het Engels is kan ik er niet mee instemmen als ik geen Engels begrijp. Ik ben er evenmin van overtuigd dat Engels een geldige voertaal is op handelsdocumenten in Belgie. Voor zover ik weet is dat Frans en Nederlands in ons land. Bij twijfel za er dus moeten worden teruggegrepen naar de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek. Ik ben er niet zo zeker van dat de verkoopspraktijken van de FIA rechtsgeldigheid zullen hebben binnen het Belgische handelsrecht en copyright.
Ik zou inderdaad zeer graag eens de mening horen van een echte jurist.
|