Thread: Pole Positions
View Single Post
Old 28-04-2002, 05:12
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

tja ik vind het een beetje vreemd op welke criteria er geoordeelt wordt ...
- Een F1 piloot wordt beoordeelt op al dan niet symphatiek, koel reageren, arrogant ???

Zijn dat dan criteria waarop een F1-piloot beoordeelt moet worden ??? Ik denk het niet ... Dat je je vrienden, familie, lief op die vlakken beoordeelt ok ... Een F1-piloot beoordeel je op rijderscapaciteiten, niet op alle karakter-kenmerken ...

Als we karakterkenmerken ook als een kwaliteitsoorgmerk voor F1-piloten gaan gebruiken, dan kunnen we evengoed het al dan niet kunnen brijen (met wol) en eventuele playboy trekjes als kwaliteitskenmerk gebruiken.

Puur statistisch is hij misschien de beste piloot ... maar misschien kan je dan beter de mening van Schumacher ivm met statistieken er dan eens op nalezen ...
Quote:
Question: Michael, a little historical fact, every time you've started on pole for the Spanish Grand Prix you've gone on to win the World Championship. Any chance of the same this year?
Michael Schumacher: Well, there are so many statistics like this: if you win the Brazilian Grand Prix, you win the championship and if you do this and that... At the end of the day, it counts what you do in the end and not what the statistics may say. You know, I'm not a big fan of these kind of statistics. Let's go ahead and do a fine race.
OK, niet exact de juiste vraag, maar wel een weergave van zijn mening ivm met statistieken ...
Of misschien de mening van Schumacher ivm met de beste piloot eens vragen ... Volgens mij krijg je dan wel een andere naam als zichzelf te horen ...

Voor de rest is een uitspraak als "De beste F1piloot aller tijden" zo idioot als wat ...
Wat ben je uiteindelijk aan het vergelijken
- de Piloten hebben nooit samen gereden
- de technische verschillen tussen de wagens zijn enorm (slicks <==> grooves, turbo's <==> Electronica)
- ...

Uiteindelijk zou je dan zelfs een schapenherder kunnen gaan vergelijken met Kassierster bij de lokale supermarkt ...

Er is niet zoiets als "De beste F1-piloot aller tijden". Als je dan toch uitspraken wil ivm met "De beste", dan is een uitspraak ivm met "de beste F1-piloot" van zijn generatie een heel pak zinvoller omdat je dan tenminste nog dezelfde dingen aan het vergelijken zijt...

Dat er echter mensen nerveus worden van het feit dat een bepaalde piloot een bepaalde statistiek gaat verbreken, vooral de aanmerking "koele, arrogante piloot" ... Dan ben je een beetje met de verkeerde instelling naar de F1 aan het kijken ...
Ik gun het een bepaalde piloot (Schumacher en/of een andere) heel hard als hij een bepaald record breekt. Het is immers die piloot die een heel seizoen lang hard aan het werken is om dat resultaat te bereiken ... Dat je dan zenuwachtig wordt dat dit gebeurd omwille dat die piloot arrogant, koel of weet ik wat is ...
Misschien kan je de F1 dan maar beter even laten voor wat het is ... Dan ben je geen F1 meer aan het beoordelen, maar karakter-trekken, en dat laat ik liever aan een dokter of psycholoog over ...

airco