View Single Post
Old 01-11-2007, 20:57
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Eerste soldeertesten ...

Vandaag de ganse dag gebouwd. Veel gedaan, weinig te zien (zoals altijd).

Ik ben eerste begonnen met het bouwen van de regelstangen van de stuurkolom. Er zijn 2 steunen tussen de rolkooi (een stuk dat ik toegevoegd heb) en de stuurkolom die dienen om de hoogte in te stellen. Deze stangen zijn echt goed te zien bij een opengewerkt interieur, dus deze mogen natuurlijk niet ontbreken.

Ik ben begonnen met een zeer dun stangetje van messing. Daarop werd een zeer kort stukje van een dikker buisje gesoldeerd zodat je het effect van een 'uniball' krijgt (een lager met een draadstang).

Het solderen verliep goed, maar niet probleemloos. Ik durf van mezelf zeggen dat ik kan solderen, maar dan heb ik het vooral over de normale producten en kabels, en niet over messing en andere temperaturen.
Het soldeertin dat ik hier gebruikt heb is van het type met een smelttemperatuur van 70°C. Normaal soldeer ik zonder chemische producten maar hier bleek dat niet mogelijk. Daarbij komt nog dat mijn soldeerbout, die ik hiervoor speciaal aangeschaft had omdat de temperatuur zeer laag ingesteld moet worden, eigenlijk met haar 8 wat veel te licht is. De temperatuur is niet nauwkeurig in te stellen omdat er geen digitale uitlezing is, .... Genoeg excuses gezocht!

Ik heb dus de chemische bindingsproducten gebruikt en de soldeerbout op lage temperatuur en moet zeggen dat het voor de eerste keer niet zo slecht ging. De hechtingskracht is wat je zou verwachten van zulke kleine verbindingen ... goed opletten dus bij het vijlen.

De unibals werden vervolgens in een iets langer buisje gestoken dat vervolgens op maat afgesneden werd en dat opnieuw voorzien van een unibal aan de andere zijde.

Na het schilderen van de onderdelen en na montage ziet het er zo uit ...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - stelstangen stuurkolom in aanbouw.JPG
Views:	1115
Size:	27.5 KB
ID:	7897   Click image for larger version

Name:	resised - stelstangen stuurkolom half klaar.JPG
Views:	1116
Size:	44.6 KB
ID:	7898   Click image for larger version

Name:	resised - regelstangen stuurkolom gemonteerd.JPG
Views:	1117
Size:	77.1 KB
ID:	7899  

Last edited by Gulfie; 01-11-2007 at 21:00.
Reply With Quote