View Single Post
  #14  
Old 03-05-2002, 17:42
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Bon, een voorproefje op een technische analyse:

Sergio Rinland was de ontwerper van de Sauber van 2001. Om duistere redenen is die door Peter Sauber buiten gegooid.



Nu blijkt de 2001 Sauber als een trein te lopen, en na lang zoeken vinden de andere teams de oorzaak. Dit is niet (alleen) de Ferrari motor, maar een nieuw soort voorwielophanging.

Deze ophanging wordt niet centraal onderaan de splitter bevestigd, maar aan de zijkant van de monocoque, zij het iets lager dan normaal, maar hoger dan bij de "oude" ophanging.
Opm: De splitter is het deel onderaan de monocoque dat de aanvallende wind naar links en naar rechts stuurt. Vandaar splitter.

Ondertussen is Rinland echter wel op zoek naar een andere baan. Hij solliciteert bij Jaguar, maar daar wil men alleen weten van Newey. Rinland wordt zelfs door Lauda uitgelachen en weggestuurd.

Walkinshaw is echter sneller. Als deze ziet wat Rinland met de Sauber heeft gedaan , biedt hij deze onmiddellijk een contract aan.
Rinland tekent met de Arrows 2002 zijn tweede generatie ophanging.




Deze gaat een stap verder dan die uit 2001, maar het principe blijft hetzelfde. De plaats centraal onder de monocoque wordt vrijgemaakt zodat de wind beter onder en langst de wagen vloeit. Dit levert zoveel winst op dat grote namen het design overnemen. Hierbij o.a. McLaren en Jordan. Sauber ontwikkelt ze ook verder en Arrows natuurlijk ook.

Adrian Newey lijkt met deze ophanging zelfs in het extreme te zijn gegaan. Door de zwarte kleur van de McLaren bestaan daar echter weinig duidelijke foto's van.
Bij Jordan hebben ze zelfs de bargeboards mee in het concept geïntegreerd. Daar zijn monocoque, ophanging en bargeboard één geheel.


Later iets meer tekeningen ....
__________________

Last edited by TiBo; 03-05-2002 at 17:45.
Reply With Quote