Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik heb even gegoogled: "door een hersenletsel kunnen in de gekneusde hersengedeelten de wanden van de hersenhaarvaten lek worden voor bloedplasma. Het plasma dat in het hersenweefsel lekt en hierin een teveel aan water veroorzaakt, heet hersenoedeem. Het hersenweefsel gaat dan zwellen, precies zoals een gekneusde enkel gaat zwellen. In het geval van de hersenen heeft de zwelling kwalijke gevolgen, omdat de hersenen binnen een starre onuitzetbare schedel zitten, en de zwelling een verhoging van de intracraniële druk tot gevolg heeft en tenslotte ook een inklemming van vitale hersenstamgedeelten."
Het komt erop neer dat er interne bloedingen in de longen en hersenen optreden die de druk verhogen waar de bloeding optreedt.
|
Door het trauma raken bloedvaten beschadigd waardoor het vocht (plasma) dat normaal in de bloedvaten moet zitten (samen met de bloedcellen) uit de bloedvaten begint te lekken.
Dit wordt vooral problematisch ter hoogte van de hersenen omdat die in een gesloten omhulsel (schedel) zitten -> druk in de schedel kan hierdoor zo hoog worden dat de hersenen geen bloed meer krijgen.
In de longen komt dit vocht terecht in de longblaasjes waar normaal de ingeademde lucht zit -> geeft een zelfde effect als verdrinken.
Dit zijn "normale" gevolgen na een ernstig ongeval, meestal zijn die omkeerbaar en is herstel mogelijk.
Het kunstmatig coma waarvan gesproken wordt is een narcose die noodzakelijk is om de hersenen op "rust" te zetten en kunstmatige beademing mogelijk te maken.
Laten we hopen dat de letsels van Cols meevallen. Wat zijn co-piloot betreft kan ik alleen mijn medeleven aan zijn familie aanbieden.
Autosport zal altijd risico's blijven inhouden, zelfs met alle beschikbare veiligheidsmaatregelen. Shit happens.