View Single Post
Old 21-03-2008, 00:16
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

De thuis-netwerk-nachtmerrie

Bon, laat ik beginnen met het begin. Internet draaide thuis prima, ADSL modempje, computerke, Belgacom-lijntje, vrolijk internetten alle dagen. Tot het moment dat er iemand in huis met een laptop komt binnensleuren en ook op het internet wil. Ah, geen probleem, zeg je dan, we verplaatsen alles naar een centrale plaats waar we ook een telefoonlijn ter beschikking hebben, een lijn verdelertje ertussen en klaar. Algemeen protest, de centrale plaats wordt als onhandig afgedaan, dus het moet draadloos. Draadloos dan maar - en hier begint de ellende.

Huis heeft redelijk wat muren en wat rondhoren bij vrienden en kennisen leert al gauw dat de standaard routers het niet of net niet trekken om voldoende signaal te kunnen garanderen. Een duurdere dan maar. Naar de Makro, uren voor de rekken staan om er dan eentje uit te pikken die lijkt te voldoen aan de hoge eisen - internetten in de tuin in de zomer moet dan maar kunnen. Sitecom Router 300N mee naar huis genomen. Eerste vaststelling: de adsl-modem heeft geen ethernet uitgaan om de router mee te verbinden. Ah fuck, dan maar een nieuwe modem gaan kopen... wat een ellende. Bij Belgacom kijken ze wat raar en beginnen al van "ah maar meneer, wij verkopen alles in één". Wel, dat moet ik niet. Tja, dan modder je maar wat. Van een monoply-machtsmisbruik gesproken. De Europese Commisie zou hier moeten tegen optreden, maar soit, modem dan uiteindelijk toch maar mee naar huis en de ellende gaat gewoon verder.

"EASY INSTALL" - "CONNECTED IN SECONDS" en nog van dat soort moois (onzin blijkt vele uren later) staat in alle folders en op alle dozen, maar na 4 uur knoeien - ben een netwerkleek - ben ik nog geen stap verder. De modem werkt en de desktop is aangesloten en heeft internetverbinding. De ethernet uitgang van de modem is aangesloten op de modemingang van de router. Alle lampjes flikkeren zeer mooi - inclusief de WLAN led - maar aan de router kom ik vanop de desktop niet. Wellicht dat de buurman al aan het surfen is op mijn account, who knows. Vanop de laptop kan ik dus wel draadloos verbinding maken met de router, maar van daarop naar het internet lukt dus niet. Geen wonder, ik zou de router toch moeten kunnen instellen, maar als je er niet opkomt, lukt dat dus niet.

Compleet met de handen in het haar, 10 sigaretten verder en wellicht enkele dagen van mijn leven weer kwijt aan stress, zit ik te denken dat ik misschien toch maar beter mijn wil had doorgedreven en de centrale plaats had geïnstalleerd.

Wellicht had deze in de thread gekunnen van "stress relief" maar als iemand een bruikbare tip heeft, zijn die altijd welkom.
Reply With Quote