Op Vrijdag 11/04 werden de chronoritten gereden.
Ik (Luc) kwam eerst het circuit op voor de vers gereviseerde versnellingsbak in te rijden.
Na een 3 tal rondjes viel de motor éénklaps uit en ik kon nog net de pitsingang ter hoogte van de benzinepompen bereiken.
Eerst dachten we dat een defecte batterij de oorzaak was, in alle haasten werd een andere batterij gevonden om met startkabels de test te verrichten... toen bleek duidelijk dat de alternator de boosdoener was.
Om het kort te houden was het niet meer of niet minder dan 1 luttel stroomdraadje welke op het slechte contact zat.... maar ondertussen waren de trainingen reeds afgelopen en Bruno had geen chrono kunnen neerzetten.
Dat werd dus schrijfwerk aan de koersdirectie gericht om starttoelating te bekomen.
Eénmaal bij de racedirectie zagen we op het scherm dat we geen enkele geregistreerde tijd hadden van mijn 3 (tragere) rondjes.
Toen bleek dat onze transponder geen of een te zwak signaal doorgaf, dit terwijl hij al 6 jaar op dezelfde plaats aangebracht is zonder enig probleem !
Die moest dus in de toekomst een andere plaats krijgen.
Zaterdag 12/04 De Race
We werden een voorlaatste startplaats toebedeeld en waren al lang blij dat we niet uit de pits moesten vertrekken.
Bruno nam de start en na een 3 of 4 tal rondjes rukte hij reeds op naar een ....1 ste plaats in klasse 4.
Ikzelf stond boven te kijken met zicht op de eerste linkse en de kanaalbocht, éénklaps komt een mecano mij halen om te zeggen dat Bruno moest binnenkomen met defecte remlichten (?????)
Bij nader nazicht was er niets aan de hand met de remlichten want die werkten bij flink doortrappen op de remmen. (is normaal want de remmen bij ons zijn beenhard om in te drukken!)
Ik ging beklag maken bij de koersdirectie om het verlies van onze voorlopige eerste plaats want dit avontuur kostte ons 2 minuten nutteloze pits.
In de controletoren wisten ze niets (!!!!!) van deze binnenroeping.
Het waren 2 heren van de technische controle welke dit zeiden op eigen initiatief aan Johan onze radioman en verbinding met de piloot!!!!!!
Jean-Marie de public relation race zei ons daar in het vervolg geen reactie aan te geven en zolang er geen vlag met nummer gegeven wordt dit bevel te negeren.... een oplossing voor dit misverstand was helaas niet voorhanden.
Bruno vertrok dan terug en had meer dan een ronde achterstand en bevond zich uiteraard terug gans achteraan!
Langzaam rukte hij terug op naar voor 7 de, 6 de, 5 de in de klasse en perstte er bij de gelegenheid de snelste ronde in de klasse uit 1'49,7.
Toen was het mijn beurt om het stuur over te nemen en het viel me op dat alles nog correct was aan de wagen, de banden, de remmen enz... en kon op mijn beurt een inhaalrace maken ook met rondjes van 1'50" en 1'51".
Ik kreeg te horen via de radio dat ik 4 à 5" per ronde inliep op een Bmw met startnummer 446 en een berekening bracht aan het licht dat dit kon op een 8 tal ronden.
Daar kwam terug een pechduiveltje roet in het eten gooien want de Ultima moest worden afgesleept en we kregen code 60/U.
Bij deze code vormden zich 2 peletons waarin in het eerste peleton zich de in te halen wagen(s) bevonden en in het 2 de peleton bevond ik mij..... en net dat peleton deed geen 60 per uur maar naar schatting 40 p/u! .... op een gegeven moment stonden we bijna stil op het circuit !
Dus in een andere thread lees ik niets dan lof over dit nieuw vlagje maar ik verloor er 3 ronden pakweg 30" per ronde door = terug bijna 1 ronde achterstand voor de 3 de plaats te bekomen.
Dus lang leve de safety car (maar dit zal waarschijnlijk extra geld kosten om die in te schakelen zeker ??)
Dus het werd een 4 de plaats in klasse 4 en een 11 de algemeen.... er zat echt een eerste plaats in als we al de hierboven verloren tijd in de pits aftrekken ... want dan zaten we ook in het "goede" peleton welke werkelijk de 60 km/u reed.
Dus punten voor de 4 de stek + als troostprijsje 1 extra puntje voor de snelste ronde in wedstrijd in de klasse.
Nog een anecdote van na de wedstrijd: wij waren allen gezamelijk na de wedstrijd naar de "OTO" bar voor de prijsuitdeling en toen we terug kwamen lag ons deksel van onze carbon airbox op onze motorcapot en die was met 2 zware strips dichtgemaakt en onmogelijk vanzelf losgekomen.
Waren ons bepaalde heren aan het controleren ??
Nee dus

geen "Nos" installatie of andere "truken uit de doos" gewoon 2 gemotiveerde "ex sprinters" met een goed presterende wagen .... bij (officièle) controle moet er niet steeds iemand van het team aanwezig zijn volgens het reglement???
Moreel hebben we gewonnen .... op papier uiteraard niet.
Groeten
Luc Vdc