View Single Post
  #5  
Old 14-04-2008, 12:46
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
In een Nederlandse serie waar men de code "60" hanteerde was het vroeger ook verboden om in te halen. Dit hebben ze echter herzien. Er werd namelijk door teamorders gebruik van gemaakt. Bvb een team met twee auto's zorgde ervoor dat zijn auto aan de leiding 60 ging rijden en de tweede auto 40. Hierdoor blokte hij het hele peleton af en zorgde ervoor dat zijn teammaat kon uitlopen. Daarom wijzigde men het reglement en laat men nu toe dat er mag worden ingehaald.

Wat afgelopen zaterdag te zien was, is dat (onder andere) één of andere Mini, trager dan 60 reed en een heel peleton op sleeptouw nam. Een Mini heeft, denk ik toch, een kilometerteller. Mogelijks heeft dit te maken met gebrek aan ervaring met racen in het algemeen en met de code "60" in het bijzonder.
In het geval je deelneemt aan een kampioenschap waarin de code "60" wordt gebruikt is het aan de deelnemers om ervoor te zorgen dat ze een manier hebben om te bepalen hoe snel ze nu rijden. Hoe je dat doet bepaal je zelf. Met een kilometerteller, door ervaring (x aantal toeren in een bepaalde versnelling) etc, etc... Bij de Skylimitraces zijn er deelnemers die zelfs een GPS in hun koersauto plaatsen om in geval van code "60", juist 60 te kunnen rijden.

Ook het zig-zaggen (om de banden op temperatuur te houden) zorgt ervoor dat je (weliswaar tegen 60) meer dan 4 kilometer gaat afleggen per ronde en dus meer dan 4 minuten op een ronde gaat doen. Een concurrent die niet zig-zagt, gaat tijdens de code "60" dan naderen en mogelijks vormt er zich dan een peleton.

In ieder geval allemaal dingen voor teams, piloten en zeker en vast voor de organisatie om eens te evalueren, eens te laten bezinken en indien vereist een aanpassing te doen aan de procedure "60".

Ik ben absolute voorstander voor de code "60" omdat dit, indien goed toegepast, eerlijker is en zorgt voor meer veiligheid. En daar is het ons amateurs toch allemaal om te doen...

C U
Reply With Quote