View Single Post
  #23  
Old 15-04-2008, 00:43
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Code 60 is voor baanposten veel veiliger. Ten eerste heb je de situatie veel sneller onder controle dan met een SC. Tevens weet je dat iedere auto max. 60 rijdt. Bij een SC is dat anders, vooral als er deelnemers uit de pits komen bij een reguliere SC situatie. Die gasten racen dan weer op snelheid naar de SC toe. In veel gevallen heb je bij een SC toch nog wagens rondrijden op racesnelheid.

De eerste keer dat ik een code 60 aan het werk zag was tijdens de Zandvoort 500 enkele jaren terug. Men had daar een mooie manier om iedereen 60 te leren rijden. Voor aanvang van de wedstrijd reed de pace-car precies 60 op de ideale lijn. Alle deelnemers mochten volgen om hun metertjes (toerenteller) te ijken. Simpeler kan niet!

Denk dat iedereen binnen een paar wedstrijden wel snapt hoe code 60 werkt. Nu nog de FIA zover krijgen en dat panische gedoe met verkeerd getimede SC's is van de baan.
Dank voor de uitleg. Ik had eigenlijk het tegenovergestelde verwacht raar genoeg. Als het zo goed werkt voor de marshalls is het zeker weten een betere optie dan safetycar.
Reply With Quote