Triestig,
Na een decenium van treintje rijden omdat slipstreamen door de aerodynamica onmogelijk gemaakt werd en complete overheersing door een Duitser in een "rooi voiture" die toch niemand kon volgen, hebben we nu eindelijk terug een bende jonge honden die het talent, het lef en de middelen hebben om van F1 terug een boeiend spektakel te maken. Dus wat gaan we doen: ieder initiatief, iedere inhaalpoging bestraffen, allemaal terug braaf in het rijtje blijven, zeker geen gekke dinen doen.
Misschien moeten we het gewoon bij de zaterdagse qualifying houden: wie daar de pole rijdt, wint de GP. Of nog veiliger: ieder krijgt de zondag 10 rondes in zijn eentje op het circuit zodat er zeker niemand gehinderd of voorbijgestoken kan worden. De snelste rondetijd wint. En natuurlijk de bijkomende regel niet vergeten: Italiaanse wagens rijden rondes die maar half zo lang zijn als de anderen.
Sorry, als dit een éénmalig feit was zou ik nog toegeven dat er hier een hoop mensen aan het "zemelen" zijn, maar als je de voorbeelden op een rij zet zoals in het CNN artikel dan kun je inderdaad niet anders dan concluderen dat er een zeker favoritisme in het spel is.
Ik geef toe dat ik een zwak voor Hamilton heb, zeker sinds zîjn optreden op Top Gear, maar nog meer wil ik terug een F1 seizoen zoals ik ze me herinner van vroeger.
Zoek maar op YouTube: Senna en Prost hun epische duels (en uiteindelijk mekaar als teammates eruit rammen voor de titel) Nigel Mansell in zijn hoogdagen (300+km/u down the straith op mm van mekaar) en best of all: Arnoux en Villeneuve (senior): onwaarschijnlijke lijnen kiezen om mekaar af te houden, onmogelijke uitrem maneuvers proberen, waanzinnige inhaalmaneuvers verzinnen, duwen, trekken, wringen, rondes lang en vooral: nooit afgeven.
Wat zouden ze daar tegenwoordig mee doen?? Waarschijnlijk een levenslang rijverbod opleggen.
Zielig.
Eén voordeel: ik kan in het vervolg mijn slaapgebrek weer inhalen op zondagnamiddag door tegen ronde 6 in slaap te sukkelen.