Volgens mij is de straf ook correct.
Ik zat zondag in de busstop-chicane en toen ik later naar huis reed en ik hoorde dat Hamilton straftijd had gekregen was ik razend. Dit omdat ik duidelijk had gezien dat Hamilton Raikkonnen terug voorbij had gelaten en dus het nodige had gedaan. Ik ben zeker geen Hamilton-fan maar ik vond deze straf gewoon volledig onterecht.
Toen ik thuiskwam heb ik meteen het incident terug bekeken en dan moet ik mijn mening herzien. Hamilton laat Raikkonnen inderdaad terug passeren maar hij blijft voordeel hebben gehad van het afsnijden van de chicane. Hij had meer moeten inhouden toen hij Kimmi terug liet passeren en hem zeker niet aanvallen in de volgende bocht.
Hamilton had gewoon meer geduld moeten hebben. Hij kwam zienderogen terug op Kimmi. Op het moment dat hij zijn inhaalpoging begon zat hij toch nog redelijk ver achter Kimmi zodat dit een zeer risicovol maneuver was. Indien hij even had gewacht had hij hem zonder problemen kunnen inhalen op het rechte stuk na Eau Rouge.
De meningen zijn blijkbaar serieus verdeeld. Sommige kenners vinden de bestraffing terecht (Trulli, Leinders), anderen vinden ze dan weer onterecht (Lauda).
Feit blijft dat Hamilton voordeel heeft gehaald bij het afsnijden van de chicane en dus bestraft dient te worden.
Ik ben ook één van diegenen die zich mateloos ergeren aan het feit dat er meer in meer asfalt wordt gelegd in de uitloopstroken. Ik heb heel het weekend in de busstop gezeten en het is gewoon zo dat er veel te veel wordt afgesneden. Vanaf het moment dat men voelt dat het moeilijk gaat worden om de bocht te halen wordt er gewoon rechtdoor gestuurd en kan men gewoon verder gaan.
Maar ja, dat is de vooruitgang zeker?
|